711-0602/15 – Sociologie managementu (SM)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1995/1996 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | HGF, FEI | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Získat základní teoretické znalosti a dovednosti z oblasti řízení, plánování a rozhodování v podniku s důrazem na sociální podmíněnost těchto procesů. Pochopit souvislosti vlivu a změn prostředí na organizaci, na plánování její strategie, struktury a lidských zdrojů vzhledem k cílům organizace. Osvojit si základní poznatky z managementu, motivace a vedení lidí. Pochopit problematiku firemní kultury, její závislost na kultuře společnosti, roli jedince v organizaci a získat znalosti potřebné k diagnostice a zavedení změny firemní kultury.
Vyučovací metody
Semináře
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Anotace
Sociologie managementu vychází ze sociálně psychologické podmíněnosti řízení i role managera. Akcentuje vliv lidského faktoru na plánování, organizování a rozhodování v podniku. Zabývá se vedením, pracovní motivací a stimulací lidí v organizaci. Zaměřuje se i na problematiku firemní kultury z makro i mikroperspektivy, prezentuje možnosti její diagnostiky a změny.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
BLAŽEK, Ladislav. Management. Organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011, s.191.
ISBN 978-80-247-3275-6.
BROOKS, Ian. Firemní kultura. 1. vyd. Brno: Computer press, 2003. 296 s.
ISBN 80-7226-763-9.
DRUCKER, P. F. To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007. 300 s.
ISBN 978-80-7261-066-2.
KOONTZ, Herold, WEIHRICH,Heinz. Management. Victoria Publishing, 1993. s.659.
ISBN 80-85605-45-7
LUKÁŠOVÁ, Růžena, NOVÝ, Ivan a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 174 s.
ISBN 80-247-0648-2
NOVÝ, Ivan, SURYNEK, Alois a kol. Sociologie pro ekonomy a manažery. 2. přepracované a rozšířené vydání, dotisk 2007. Praha: Grada Publishing, 2006, s. 276.
ISBN 80-247-1705-0.
PETERS Thomas J., WATERMAN Robert. H.: Hledání dokonalosti. Praha: Svoboda 1993. 294 s.
ISBN 80-205-0313-7
PROCHOVNÍK, Štěpán, DUŠKOVÁ, Anna, KAŇÁKOVÁ, Zdena, PAPŘOKOVÁ, Anna, PREMUSOVÁ, Jarmila. Sociologie průmyslu. 1. vyd. Ostrava, ediční středisko VŠB, 1991. 124 s.
ISBN 80-7078-091-6.
ROBBINS,Stehen, P. COULTER, Mary. Management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. s. 600.
ISBN 80-247-0495-1
SOUČEK, Zdeněk. Zvítězíme i v globální ekonomice. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2008. s. 356.
ISBN 978-80-86946-73-3.
VODÁČEK, Leo, VODÁČKOVÁ, Olga Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2001. 314 s.
ISBN 80-7261-041-4
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
test
prezentace
konsultace
E-learning
Další požadavky na studenta
Požadavky na studenta jsou definovány v podmínkách absolvování předmětu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Sociologie managementu jako vědní disciplína
2. Vývoj teorií řízení - myšlenkové zázemí současného managementu
3. Strategické plánování organizace
4. Organizování, organizace a prostředí managementu
5. Pojetí sociálního systému organizace
6. Motivace jako významný prostředek ovlivňování pracovníků
7. Vedení jako součást managementu organizace
8. Organizace jako prostředí pro vznik, rozvoj a změnu firemní kultury (makroperspektiva, objektivistické paradigma)
9. Člověk jako nositel firemní kultury (mikroperspektiva, interpretativní paradigma
10. Úvod do studia firemní kultury
11. Firemní kultura a její vliv na chování organizace
12. Identifikace firemní kultury a model řízené změny
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.