711-0605/36 – Sociologie (sociologie)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity5
Garant předmětuMgr. Petra Kowaliková, Ph.D.Garant verze předmětuMgr. Petra Kowaliková, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2018/2019Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské, bakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
VYS06 Mgr. Markéta Janíková
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem výuky předmětu sociologie je posílení schopnosti studenta reagovat i v obecné rovině na okolní svět, hledat své místo ve společenském prostředí, přemýšlet o sobě, o hodnotách, které jej obklopují, a které sám uznává či odmítá. Cílem výuky sociologie je poskytnout základní vhled do problematiky studia společnosti. Studenti získají dovednost usuzovat v sociálním kontextu a nepodléhat klamům zdravého rozumu (stereotypního myšlení).

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět zahrnuje tři tematické okruhy: obecnou sociologii (Vznik sociologie, Vývoj přístupů ke studiu společnosti, Sociální struktura, Sociální změna a sociální mobilita), kulturologický pohled v sociologii s aplikací na firemní kulturu (Pojetí kultury v sociologii, Interpretativní a objektivistický pohled na kulturu, Národní kultury versus multikulturalismus) a konkrétní dílčí sociologická témata (Média a společnost, Sociologie rodiny, Sociální deviace). Předmět je zaměřen na osvojení základních sociologických pojmů, kategorií a koncepcí, ale také na rozvoj tzv.soft skills převážně komunikačních a prezentačních dovedností a schopnosti týmové spolupráce.

Povinná literatura:

BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky – netradiční uvedení do sociologie. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 239 s. ISBN 978-80-7419-026-1. HAVLÍK, Radomír. Úvod do sociologie. 7. vyd. Praha: Karolinum, 2021. 134 s. ISBN 978-80-246-5003-6. URBAN, Lukáš. Sociologie: Klíčová slova a pojmy. Praha: Grada, 2022. 280 s. ISBN 978-80-271-3056-6.

Doporučená literatura:

BOHÁČEK, Jiří. Sociologie řízení. Praha: VŠEM, 2020. ISBN 978-80-88330-31-8. KELLER, Jan. Dějiny klasické sociologie. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5336-5. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. 323 s. ISBN 978-80-86429-87-8.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Písemný test a ústní zkouška.

E-learning

Další požadavky na studenta

Účast na seminářích, četba jedné sociologické publikace.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Vznik sociologie. 2. Vývoj přístupů ke studiu společnosti: vybraní představitelé sociologického myšlení. 3. Sociální struktura, systémy stratifikace. 4. Sociální změna a sociální mobilita. 5. Pojetí kultury v sociologii. Obecný úvod. 6. Interpretativní a objektivistický pohled na kulturu. 7. Národní kultury versus multikulturalismus. 8. Rozmanitost kultur. 9. Úvod do firemní kultury. 10.Média, kultura a společnost. 11.Změny podoby rodiny I. 12.Změny podoby rodiny II. 13.Sociální deviace I. 14.Socialni deviace II.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2020/2021 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet  
        Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti: Studium doporučené literatury, písemný test.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Závěrečný písemný test.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Šumperk 2 povinný stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinně volitelný typu B stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2022/2023 letní
2021/2022 letní
2020/2021 letní