711-0609/02 – Základy společenského chování - etiketa (ZSCH)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 0 |
Garant předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 4 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1995/1996 | Rok zrušení | 2002/2003 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je získat dovednosti a návyky uplatňované v oblasti
společenského styku s lidmi, v pracovním styku s klienty a obchodními partnery. Studenti po absolvování kurzu umí aplikovat obecná pravidla etikety na konkrétní společenské situace. Dokáží využít znalost pravidel etikety při základních profesních událostech - přijímací řízení, nástup do zaměstnání, řízení vztahů s kolegy, jednání s klienty a partnery. Podrobně se seznámí s problematikou firemní kultury, etického jednání a komunikace ve firmě, s kulturou zahraničních firem.Na základě znalosti problematiky verbální i
neverbální komunikace jsou schopni profesionální sebeprezentace, ovládají řešení potenciálně problémových společenských situací - konfliktů, pracovních i osobních. Vedle profesního styku jsou schopni úspěšně reprezentovat také při
slavnostních společenských příležitostech.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
V současné společnosti kladou zaměstnavatelé důraz nejen na profesní znalosti a kompetence svých zaměstnanců, ale stále více i na jejich sociální a komunikační dovednosti. Cílem předmětu Základy společenského chování je tyto dovednosti u studentů rozvíjet: cílem je tedy ovládnutí - znalost a schopnost aplikace - společenských pravidel a zvyklostí. Základem je porozumění obecným pravidlům společenského styku a jejich využití v konkrétních situacích - profesních i soukromých. Významná část kurzu je zaměřena na problematiku sociální interakce, verbální a neverbální komunikace, na oblast profesionálního vystupování a řešení komunikačně náročných situací. Výkon profese je často spojen s účastí na společenských akcích a událostech, proto jsou studenti vedeni k úspěšné prezentaci firmy a sebe sama také při společenských slavnostech (zásady chování, oblékání, stolování). Významná část kurzu je zaměřena na problematiku firemní kultury, vnitří a vnější komunikace firmy a kulturu zahraničních firem.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Studenti prezentují vybraná témata prostřednictvím dramatických scének, připravují si diskuse vybraných problémů. Také vypracovávají cvičení, řeší problémové situace a vyplňují opakovací testy.
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
• ČLOVĚK MEZI LIDMI
etiketa - vývoj názorů a současné pojetí
• ZÁKLADNÍ POJMY
společenský styk, společenské chování, společenská výchova,
slušnost, zdvořilost, takt
• OBECNÁ PRAVIDLA SPOLEČENSKÉHO STYKU
společenské priority, společenská významnost
• PRAVIDLA V KONKRÉTNÍM OSOBNÍM STYKU
pozdrav, seznamování a představování
oslovování a titulování
• SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
verbální a nonverbální komunikace
zásady efektivní komunikace
konflikt, řešení konfliktu, nátlakové strategie
• SPOLEČENSKÉ PODNIKY A PŘÍLEŽITOSTI
Základní formy společenských podniků a příležitostí
pravidla stolování a stolničení
• PROFESIONÁLNÍ VYSTUPOVÁNÍ
etiketa na pracovišti
komunikace v profesním styku
profesionální image
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.