711-0609/02 – Základy společenského chování - etiketa (ZSCH)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity0
Garant předmětuMgr. Petra Kowaliková, Ph.D.Garant verze předmětuMgr. Petra Kowaliková, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník4Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení1995/1996Rok zrušení2002/2003
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KOW01 Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet 0+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je získat dovednosti a návyky uplatňované v oblasti společenského styku s lidmi, v pracovním styku s klienty a obchodními partnery. Studenti po absolvování kurzu umí aplikovat obecná pravidla etikety na konkrétní společenské situace. Dokáží využít znalost pravidel etikety při základních profesních událostech - přijímací řízení, nástup do zaměstnání, řízení vztahů s kolegy, jednání s klienty a partnery. Podrobně se seznámí s problematikou firemní kultury, etického jednání a komunikace ve firmě, s kulturou zahraničních firem.Na základě znalosti problematiky verbální i neverbální komunikace jsou schopni profesionální sebeprezentace, ovládají řešení potenciálně problémových společenských situací - konfliktů, pracovních i osobních. Vedle profesního styku jsou schopni úspěšně reprezentovat také při slavnostních společenských příležitostech.

Vyučovací metody

Cvičení (v učebně)

Anotace

V současné společnosti kladou zaměstnavatelé důraz nejen na profesní znalosti a kompetence svých zaměstnanců, ale stále více i na jejich sociální a komunikační dovednosti. Cílem předmětu Základy společenského chování je tyto dovednosti u studentů rozvíjet: cílem je tedy ovládnutí - znalost a schopnost aplikace - společenských pravidel a zvyklostí. Základem je porozumění obecným pravidlům společenského styku a jejich využití v konkrétních situacích - profesních i soukromých. Významná část kurzu je zaměřena na problematiku sociální interakce, verbální a neverbální komunikace, na oblast profesionálního vystupování a řešení komunikačně náročných situací. Výkon profese je často spojen s účastí na společenských akcích a událostech, proto jsou studenti vedeni k úspěšné prezentaci firmy a sebe sama také při společenských slavnostech (zásady chování, oblékání, stolování). Významná část kurzu je zaměřena na problematiku firemní kultury, vnitří a vnější komunikace firmy a kulturu zahraničních firem.

Povinná literatura:

ADAIR, John Eric. Effective Communication: The Most Important Management Skill of All. 2nd ed. Pan Macmillan, 2009. ISBN 978-0-330-50426-3. KOWALIKOVÁ, Petra. Základy společenského chování. 1. vyd. Ostrava: VŠB-TUO, 2013. ISBN 978-80-248-2930-2. MORGAN, John. Debrett's New Guide to Etiquette and Modern Manners: The Indispensable Handbook. 2nd ed. Macmillan, 2007. ISBN 978-0-312-28124-3. RÝZNAR, Ladislav. Rozmanitosti EU: 25 tváří Evropy.1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2006. 381 s. ISBN 80-86320-47-2. ŠPAČEK, Ladislav. Nová velká kniha etikety. 2. rozšířené vyd. Praha: Mladá fronta, 2008. 268 s. ISBN 978-80-204-1954-5.

Doporučená literatura:

EICHLER, Lillian. Book of etiquette. 1st ed. Cosimo, Inc., 2013. ISBN 978-1-60520-976-0. JANKOVICHOVÁ, Eva. Etika jako súčasť podnikovej kultúry. Brno: Tribun EU, 2008. 89 s. ISBN 978-80-7399-537-9. MARTIN, Jeanette S., CHANEY, Lillian H. Global Business Etiquette: A Guide to International Communication and Customs. 2nd ed. ABC-CLIO, 2012. ISBN 978-0-313-39717-2. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. doplněné a přepracovné vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6. RÝZNAR, Ladislav. Společenská diplomacie ve veřejné správě. 1. vyd. Kunovice: EPI, 2006. 82 s. ISBN 80-7314-095-0.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Studenti prezentují vybraná témata prostřednictvím dramatických scének, připravují si diskuse vybraných problémů. Také vypracovávají cvičení, řeší problémové situace a vyplňují opakovací testy.

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

• ČLOVĚK MEZI LIDMI etiketa - vývoj názorů a současné pojetí • ZÁKLADNÍ POJMY společenský styk, společenské chování, společenská výchova, slušnost, zdvořilost, takt • OBECNÁ PRAVIDLA SPOLEČENSKÉHO STYKU společenské priority, společenská významnost • PRAVIDLA V KONKRÉTNÍM OSOBNÍM STYKU pozdrav, seznamování a představování oslovování a titulování • SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE verbální a nonverbální komunikace zásady efektivní komunikace konflikt, řešení konfliktu, nátlakové strategie • SPOLEČENSKÉ PODNIKY A PŘÍLEŽITOSTI Základní formy společenských podniků a příležitostí pravidla stolování a stolničení • PROFESIONÁLNÍ VYSTUPOVÁNÍ etiketa na pracovišti komunikace v profesním styku profesionální image

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr, platnost do: 2011/2012 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2001/2002 (M6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 4 povinně volitelný stu. plán
2000/2001 (M6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 4 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.