711-0609/04 – Základy společenského chování - etiketa (ZSCH)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF, HGF, FEI | Určeno pro typy studia | magisterské, bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je získat dovednosti a návyky uplatňované v oblasti
společenského styku s lidmi, v pracovním styku s klienty a obchodními partnery. Studenti po absolvování kurzu umí aplikovat obecná pravidla etikety na konkrétní společenské situace. Dokáží využít znalost pravidel etikety při základních profesních událostech - přijímací řízení, nástup do zaměstnání, řízení vztahů s kolegy, jednání s klienty a partnery. Podrobně se seznámí s problematikou firemní kultury, etického jednání a komunikace ve firmě, s kulturou zahraničních firem.Na základě znalosti problematiky verbální i
neverbální komunikace jsou schopni profesionální sebeprezentace, ovládají řešení potenciálně problémových společenských situací - konfliktů, pracovních i osobních. Vedle profesního styku jsou schopni úspěšně reprezentovat také při
slavnostních společenských příležitostech.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
V současné společnosti kladou zaměstnavatelé důraz nejen na profesní znalosti a kompetence svých zaměstnanců, ale stále více i na jejich sociální a komunikační dovednosti. Cílem předmětu Základy společenského chování je tyto dovednosti u studentů rozvíjet: cílem je tedy ovládnutí - znalost a schopnost aplikace - společenských pravidel a zvyklostí. Základem je porozumění obecným pravidlům společenského styku a jejich využití v konkrétních situacích - profesních i soukromých. Významná část kurzu je zaměřena na problematiku sociální interakce, verbální a neverbální komunikace, na oblast profesionálního vystupování a řešení komunikačně náročných situací. Výkon profese je často spojen s účastí na společenských akcích a událostech, proto jsou studenti vedeni k úspěšné prezentaci firmy a sebe sama také při společenských slavnostech (zásady chování, oblékání, stolování). Významná část kurzu je zaměřena na problematiku firemní kultury, vnitří a vnější komunikace firmy a kulturu zahraničních firem.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Aktivní účast na cvičeních,
studium doporučené literatury,
řešení problémových situací,
prezentace vybraných sociálních témat,
písemný test.
E-learning
Předmět není vyučován formou e-learningu.
Další požadavky na studenta
Požadavky na studenta jsou definovány v podmínkách absolvování předmětu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Etiketa, historický exkurz a současné pojetí.
2. Obecná pravidla společenského styku.
3. Sociální komunikace.
4. Osobní a profesionální image.
ETIKETA V PROFESNÍM STYKU
5. Úvod do studia firemní kultury.
6. Etické jednání jako součást firemní kultury.
7. Interní komunikace ve firmě.
8. Externí komunikace firmy.
9. Kultura zahraničních firem.
ETIKETA MIMOPRACOVNÍCH UDÁLOSTÍ
10. Rodinné a náboženské obřady.
11. Společenské podniky a příležitosti.
12. Stolování a stolničení.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky