711-0609/06 – Základy společenského chování - etiketa (ZSCH)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Petra Kowaliková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2015/2016 | Rok zrušení | 2022/2023 |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je získat dovednosti a návyky uplatňované v oblasti
společenského styku s lidmi, v pracovním styku s klienty a obchodními partnery. Studenti po absolvování kurzu umí aplikovat obecná pravidla etikety na konkrétní společenské situace. Dokáží využít znalost pravidel etikety při základních profesních událostech - přijímací řízení, nástup do zaměstnání, řízení vztahů s kolegy, jednání s klienty a partnery. Podrobně se seznámí s problematikou firemní kultury, etického jednání a komunikace ve firmě, s kulturou zahraničních firem.Na základě znalosti problematiky verbální i
neverbální komunikace jsou schopni profesionální sebeprezentace, ovládají řešení potenciálně problémových společenských situací - konfliktů, pracovních i osobních. Vedle profesního styku jsou schopni úspěšně reprezentovat také při
slavnostních společenských příležitostech.
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
V současné společnosti kladou zaměstnavatelé důraz nejen na profesní znalosti a kompetence svých zaměstnanců, ale stále více i na jejich sociální a komunikační dovednosti. Cílem předmětu Základy společenského chování je tyto dovednosti u studentů rozvíjet: cílem je tedy ovládnutí - znalost a schopnost aplikace - společenských pravidel a zvyklostí. Základem je porozumění obecným pravidlům společenského styku a jejich využití v konkrétních situacích - profesních i soukromých. Významná část kurzu je zaměřena na problematiku sociální interakce, verbální a neverbální komunikace, na oblast profesionálního vystupování a řešení komunikačně náročných situací. Výkon profese je často spojen s účastí na společenských akcích a událostech, proto jsou studenti vedeni k úspěšné prezentaci firmy a sebe sama také při společenských slavnostech (zásady chování, oblékání, stolování). Významná část kurzu je zaměřena na problematiku firemní kultury, vnitří a vnější komunikace firmy a kulturu zahraničních firem.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Aktivní účast na cvičeních,
studium doporučené literatury,
řešení problémových situací,
prezentace vybraných sociálních témat,
písemný test.
E-learning
Předmět není vyučován formou e-learningu.
Další požadavky na studenta
Požadavky na studenta jsou definovány v podmínkách absolvování předmětu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Etiketa, historický exkurz a současné pojetí.
2. Obecná pravidla společenského styku.
3. Sociální komunikace.
4. Osobní a profesionální image.
ETIKETA V PROFESNÍM STYKU
5. Etické jednání jako součást firemní kultury.
6. Interní a externí komunikace ve firmě.
7. Kultura zahraničních firem.
ETIKETA MIMOPRACOVNÍCH UDÁLOSTÍ
8. Společenské podniky a příležitosti.
9. Stolování a stolničení.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky