711-0719/01 – Pedagogika obecná a srovnávací 1 (POS 1)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity4
Garant předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.Garant verze předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAL20 doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
PEL0027 Mgr. Lenka Pelcerová
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 15+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1. Pedagogika jako vědní obor, struktura pedagogiky, pedagogika a její vztah k ostatním disciplínám. Historie a současnost. 2. Pedagogická praxe, struktura školského systému, základní pojmy pedagogiky. 3. Orientace v základních školských dokumentech. Probíhající změny výchovně-vzdělávacího systému. 4. Výchova, cíle, ideály, funkce, prostředky, formy a metody výchovy, vyučování, učení, vzdělávání. Výchova jako prostředek přeměny současných společenských hodnot. 5. Osobnost učitele (pedagogického pracovníka) – kompetence (obecné a klíčové), znalosti, schopnosti a dovednosti požadované praxí, deklarovaných Katalogem prací, Klasifikací zaměstnání ČSÚ, Vyhláškou 317/2005, respektive 412/2006, Zákonem 561, 563/2004 apod. 6. Profese a profesní standard, profil absolventa ve vztahu k potřebám praxe. 7. Osobnost žáka, rozdíly v inteligenci, nerovnost ve vzdělávání, žák s handicapem, pozitivní diskriminace, Bloomova teorie. 8. Edukační prostředí – rodina, škola, instituce ústavní výchovy jako primární výchovné prostředí. 9. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a postupy. 10. Pedagogická integrace a práce s handicapy, IVP – individuální vzdělávací program (tvorba, nástrahy, realizace). 11. Rámcový a školní vzdělávací program, teorie, tvorba a aplikace v praxi. 12. Pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, výzkumné metody, současný stav pedagogického výzkumu jako zdroj informací pro inovace. 13. Výchova a vzdělávání v jednotlivých filosofických směrech a obdobích, reformní a alternativní školství, inovace ve výchově a vzdělávání. 14. Národní soustava kvalifikací a Evropský rámec kvalifikací jako projekty celoživotního vzdělávání, Zákon 179/2006 Sb. 15. Hodnota vzdělání ve společnosti.

Povinná literatura:

1. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. 2. BLÍŽKOVSKÝ, B. – KUČEROVÁ, S. – KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9. 3. Kol. autorů. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8. 4. Kol. autorů. Pedagogika I. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-066-9. 5. Kol. autorů. Pedagogika III. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-101-0. 6. Kol. autorů. Školská reforma [online]. [cit. 2008-06-08]. Dostupný z WWW: ISBN neuvedeno. 7. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8. 8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. 9. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2. 10. URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : PdF TU v Liberci, 2005. ISBN 80-7083-942-2. 11. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.

Doporučená literatura:

12. VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání.Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8. 13. VOJTĚCH, J.; CHAMOUTOVÁ, D. Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků ve středním a vyšším vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se situací v Evropské unii – 2007/08 [online]. [cit. 2008-06-09]. Dostupný z WWW: ISBN neuvedeno.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

autotest, test, diagnostická metoda

E-learning

materiály, prezentace, test a autotest v Moodle VŠB

Další požadavky na studenta

Zpracování osobní diagnostiky, autotest na 80 %.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45  30
        Zkouška Zkouška 55  13 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2017/2018 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2016/2017 zimní