711-0719/01 – Pedagogika obecná a srovnávací 1 (POS 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1. Pedagogika jako vědní obor, struktura pedagogiky, pedagogika a její vztah k ostatním disciplínám. Historie a současnost.
2. Pedagogická praxe, struktura školského systému, základní pojmy pedagogiky.
3. Orientace v základních školských dokumentech. Probíhající změny výchovně-vzdělávacího systému.
4. Výchova, cíle, ideály, funkce, prostředky, formy a metody výchovy, vyučování, učení, vzdělávání. Výchova jako prostředek přeměny současných společenských hodnot.
5. Osobnost učitele (pedagogického pracovníka) – kompetence (obecné a klíčové), znalosti, schopnosti a dovednosti požadované praxí, deklarovaných Katalogem prací, Klasifikací zaměstnání ČSÚ, Vyhláškou 317/2005, respektive 412/2006, Zákonem 561, 563/2004 apod.
6. Profese a profesní standard, profil absolventa ve vztahu k potřebám praxe.
7. Osobnost žáka, rozdíly v inteligenci, nerovnost ve vzdělávání, žák s handicapem, pozitivní diskriminace, Bloomova teorie.
8. Edukační prostředí – rodina, škola, instituce ústavní výchovy jako primární výchovné prostředí.
9. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a postupy.
10. Pedagogická integrace a práce s handicapy, IVP – individuální vzdělávací program (tvorba, nástrahy, realizace).
11. Rámcový a školní vzdělávací program, teorie, tvorba a aplikace v praxi.
12. Pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, výzkumné metody, současný stav pedagogického výzkumu jako zdroj informací pro inovace.
13. Výchova a vzdělávání v jednotlivých filosofických směrech a obdobích, reformní a alternativní školství, inovace ve výchově a vzdělávání.
14. Národní soustava kvalifikací a Evropský rámec kvalifikací jako projekty celoživotního vzdělávání, Zákon 179/2006 Sb.
15. Hodnota vzdělání ve společnosti.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
autotest, test, diagnostická metoda
E-learning
materiály, prezentace, test a autotest v Moodle VŠB
Další požadavky na studenta
Zpracování osobní diagnostiky, autotest na 80 %.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky