711-0720/01 – Pedagogická komunikace 1 (PEK 1)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity2
Garant předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 10+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je seznámit účastníky vzdělávacího programu Učitelství se zákonitostmi sociální a pedagogické komunikace a usnadnit jim získávání či rozšiřování sociálních a emočních dovedností, které přispívají k efektivnímu vedení středoškolského edukačního procesu.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace. 2)Charakteristika verbální komunikace, neverbální komunikace. Sdělování činy. 3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci. 4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci. 5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a nonverbální komunikaci. 6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogický styl vedení a klima středoškolské třídy ve vztahu k pedagogické komunikaci. 7)Komunikace a rétorika ve středoškolském prostředí. 8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v pedagogické komunikaci. 9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání. 10)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace ve školním prostředí. 11)Komunikace a náročné situzace. 12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace.Komunikace, prezentace a sebeprezentace. 13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností. 14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti středoškoláků. 15)Pedagogická komunikace v kontextu s prostředky výuky.

Povinná literatura:

GOLEMAN,D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. JANOUŠEK,J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. KLEPETEK,M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008. LEWIS,D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishong, 1989. MAREŠ,J.–KŘIVOHLAVÝ,J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. PRAŠKO,J.–PRAŠKOVÁ,H. Asertivitou proti stresu. Havlíčkův Brod: Grada, 1996. VALIŠOVÁ,A.: Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany: H&H, 1998.

Doporučená literatura:

BERNE,E.Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970. VYBÍRAL,Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2008. VYMĚTAL,J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 2008.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Na účastníky vzdělávacího programu Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů nejsou kladeny další požadavky.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace. 2)Charakteristika verbální komunikace, neverbální komunikace. Sdělování činy. 3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci. 4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci. 5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a nonverbální komunikaci. 6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogický styl vedení a klima středoškolské třídy ve vztahu k pedagogické komunikaci. 7)Komunikace a rétorika ve středoškolském prostředí. Spisovná mluvená a psaná řeč. Zásady tvorby prezentací. 8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v pedagogické komunikaci. 9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání. 10)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace ve školním prostředí. 11)Komunikace a náročné situace. 12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace. Komunikace, prezentace a sebeprezentace. 13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností. 14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti středoškoláků. 15)Pedagogická komunikace v kontextu s prostředky výuky.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45  30
        Zkouška Zkouška 55  13 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2018/2019 zimní
2016/2017 zimní