711-0720/01 – Pedagogická komunikace 1 (PEK 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit účastníky vzdělávacího programu Učitelství se zákonitostmi sociální a pedagogické komunikace a usnadnit jim získávání či rozšiřování sociálních a emočních dovedností, které přispívají k efektivnímu vedení středoškolského edukačního procesu.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
2)Charakteristika verbální komunikace, neverbální komunikace. Sdělování činy.
3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci.
4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci.
5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a nonverbální komunikaci.
6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogický styl vedení a klima středoškolské třídy ve vztahu k pedagogické komunikaci.
7)Komunikace a rétorika ve středoškolském prostředí.
8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v pedagogické komunikaci.
9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání.
10)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace ve školním prostředí.
11)Komunikace a náročné situzace.
12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace.Komunikace, prezentace a sebeprezentace.
13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností.
14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti středoškoláků.
15)Pedagogická komunikace v kontextu s prostředky výuky.
Povinná literatura:
GOLEMAN,D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
JANOUŠEK,J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007.
KLEPETEK,M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008.
LEWIS,D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishong, 1989.
MAREŠ,J.–KŘIVOHLAVÝ,J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990.
PRAŠKO,J.–PRAŠKOVÁ,H. Asertivitou proti stresu. Havlíčkův Brod: Grada, 1996.
VALIŠOVÁ,A.: Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany: H&H, 1998.
Doporučená literatura:
BERNE,E.Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970.
VYBÍRAL,Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2008.
VYMĚTAL,J. Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 2008.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky vzdělávacího programu Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů nejsou kladeny další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
2)Charakteristika verbální komunikace, neverbální komunikace. Sdělování činy.
3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci.
4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci.
5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a nonverbální komunikaci.
6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogický styl vedení a klima středoškolské třídy ve vztahu k pedagogické komunikaci.
7)Komunikace a rétorika ve středoškolském prostředí. Spisovná mluvená a psaná řeč. Zásady tvorby prezentací.
8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v pedagogické komunikaci.
9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání.
10)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace ve školním prostředí.
11)Komunikace a náročné situace.
12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace. Komunikace, prezentace a sebeprezentace.
13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností.
14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti středoškoláků.
15)Pedagogická komunikace v kontextu s prostředky výuky.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky