711-0721/01 – Psychologie obecná a vývojová 1 (POV 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu Psychologie obecná je seznámit účastníky studijního programu Učitelství s pojmovým aparátem základního psychologického oboru.
Cílem předmětu Psychologie vývojová je uvést účastníky studijního programu Učitelství do problematiky vývojové psychologie tak, aby si osvojili vývojový pohled na člověka (zejména v období mezi jeho 15-20 rokem života) a pochopili význam těchto vývojových změn v pedagogické činnosti.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Psychologie obecná
1)Vymezení psychologie obecné. Rozdělení oboru.Vztah oboru k jiným vědám. Metody psychologie obecné.
2)Základní teoretické směry a východiska. Modely lidské psychiky.
3)Struktura psychiky.
4)Kognitivní procesy.
5)Emotivní procesy.
6)Motivace a volní procesy.
7)Stavy pozornosti a citové vztahy.
8)Psychické vlastnosti.Rysy osobnosti.
9)Zátěžové situace. Reakce na zátěžové situace. Zvládání zátěžových situací.
10)Syndrom vyhoření.
Psychologie vývojová
1)Předmět psychologie vývojové, její cíle a úkoly. Metody psychologie vývojové.
2)Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Plasticita vývoje.
3)Zrání a učení.
4)Teorie a periodizace vývoje.
5)Prenatální a neonatální vývoj, nedonošené a nezralé děti – specifika. 6)Novorozenecké období.
7)Kojenecký a batolecí věk.
8)Předškolní věk, kresba a hra.
9)Školní věk – problematika vstupu dítěte do školy.
10)Pubescence, počátek adolescence. Dospívání.
11)Adolescence.
12)Období ranné dospělosti.
13)Dospělost.
14)Stáří, umírání a smrt.
Povinná literatura:
ATKINSON, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
KUČERA, D. Moderní psychologie.Praha: Grada, 2013.
LANGMEIER, J., KREJCÍROVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada Publishing, 2006.
MACEK, P. Adolescence. Praha, Portál 1999.
NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie.Praha: Triton, 2016.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004.
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie.Portál, 1999.
VAGNEROVÁ, M.Vývojová psychologie - Dětství a dospívání.Praha: Karolinium, 2012.
Doporučená literatura:
PLHÁKOVÁ, A.Učebnice obecné psychologie.Praha: Academia, 2015.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky vzdělávacího programu Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů nejsou kladeny další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Psychologie obecná
1)Vymezení psychologie obecné. Rozdělení oboru. Vztah oboru k jiným vědám. Metody psychologie obecné.
2)Základní teoretické směry a východiska. Modely lidské psychiky.
3)Struktura psychiky.
4)Kognitivní procesy.
5)Emotivní procesy.
6)Motivace a volní procesy.
7)Stavy pozornosti a citové vztahy.
8)Psychické vlastnosti. Rysy osobnosti.
9)Zátěžové situace. Reakce na zátěžové situace. Zvládání zátěžových situací.
10)Syndrom vyhoření.
Psychologie vývojová
1)Předmět psychologie vývojové, její cíle a úkoly. Metody psychologie vývojové.
2)Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Plasticita vývoje.
3)Zrání a učení.
4)Teorie a periodizace vývoje.
5)Prenatální a neonatální vývoj, nedonošené a nezralé děti – specifika.
6)Novorozenecké období.
7)Kojenecký a batolecí věk.
8)Předškolní věk, kresba a hra.
9)Školní věk – problematika vstupu dítěte do školy.
10)Pubescence, počátek adolescence. Dospívání.
11)Adolescence.
12)Období rané dospělosti.
13)Dospělost.
14)Stáří, umírání a smrt.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.