711-0722/01 – Didaktika obecná 1 (OBD 1)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity3
Garant předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 10+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je poskytnout účastníkům vzdělávacího programu Učitelství základní znalosti o vedení vzdělávacího procesu, přispět k jejich systémovému pedagogickému myšlení, vybavit je teoretickými vědomostmi o prvcích didaktického systému i praktickými dovednostmi z oblasti metodologie i pedagogického projektování.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1)Předmět didaktiky a její historický vývoj (Ratke, Komenský, Rousseau, Diesterweg, Herbart, Chlup). 2)Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám, ostatním pedagogickým disciplínám. Vztah didaktiky k psychologii, sociologii, hygieně, technickým vědám. 3)Pedagogický výzkum, výzkumné metody. Výzkum pedagogické praxe. 4)Vzdělání, vzdělávání, obsah vzdělávání, systém vzdělávacích cílů, cíle vyučování pro jednotlivé předměty, osobnost středoškoláka. 5)Výuka a vyučování, taxonomie cílů výuky – hierarchie v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti. 6)Učební osnovy podle formy a pojetí zpracování. Modulární skladba učiva podle IGIP. 7)Bílá kniha a Rámcový vzdělávací program. Komplexní management kvality – TQM. 8)Koncepce a strategie odborného vzdělávání, tvorba ŠVP. 9)Příprava středoškolského učitele na výuku. 10)Didaktické prostředky jako nástroje dosahování edukačních cílů, jejich systém. 11)Didaktické zásady, jejich přehled, podstata, metodické pokyny pro jejich aplikaci. 12)Organizační formy a jejich využití v procesu středoškolské výuky. 13)Výukové metody, jejich klasifikace a funkce ve středoškolské výuce. 14)Pedagogické kompetence středoškolského učitele, obtížnost získávání reálných podkladů pro jejich specifikaci, současné názory. 15)Distanční vzdělávání – charakteristika, změna v subjekt-objektovém vztahu, základní studijní materiály DiV, výhody a nevýhody. E-learning – charakteristika, možnosti využití.

Povinná literatura:

KALHOUS, Z. – OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Kolektiv autorů. Pedagogika I., II. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1993. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem – s pedagogickým sborem. Brno: Masarykova univerzita, 2006. KROPÁČ,J.-KUBÍČEK,Z.-CHRÁSKA,M.-HAVELKA,M. Didaktika technických předmětů. Vybrané kapitoly. Olomouc: UPOL, pedagogická fakulta, 2004. PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu.Praha: Triton, 2006. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada,2007. Technical Teacher Training, ING-PAED IGIP Curriculums, 2005. URL: http://www.nuov.cz/

Doporučená literatura:

BUZAN, T. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Na účastníky vzdělávacího programu Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů nejsou kladeny další požadavky.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1)Předmět didaktiky a její historický vývoj (Ratke, Komenský, Rousseau, Diesterweg, Herbart, Chlup). 2)Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám, ostatním pedagogickým disciplínám. Vztah didaktiky k psychologii, sociologii, hygieně, technickým vědám. 3)Pedagogický výzkum, výzkumné metody. Výzkum pedagogické praxe. 4)Vzdělání, vzdělávání, obsah vzdělávání, systém vzdělávacích cílů, cíle vyučování pro jednotlivé předměty, osobnost středoškoláka. 5)Výuka a vyučování, taxonomie cílů výuky – hierarchie v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti. 6)Učební osnovy podle formy a pojetí zpracování. Modulární skladba učiva podle IGIP. 7)Bílá kniha a Rámcový vzdělávací program. Komplexní management kvality – TQM. 8)Koncepce a strategie odborného vzdělávání, tvorba ŠVP. 9)Příprava středoškolského učitele na výuku. 10)Didaktické prostředky jako nástroje dosahování edukačních cílů, jejich systém. 11)Didaktické zásady, jejich přehled, podstata, metodické pokyny pro jejich aplikaci. 12)Organizační formy a jejich využití v procesu středoškolské výuky. 13)Výukové metody, jejich klasifikace a funkce ve středoškolské výuce. 14)Pedagogické kompetence středoškolského učitele, obtížnost získávání reálných podkladů pro jejich specifikaci, současné názory. 15)Distanční vzdělávání – charakteristika, změna v subjekt-objektovém vztahu, základní studijní materiály DiV, výhody a nevýhody. E-learning – charakteristika, možnosti využití.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45  30
        Zkouška Zkouška 55  13 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2017/2018 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.