711-0724/01 – Teorie a metodika výchovy 1 (TMV 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Studenti jsou seznámeni se styly výchovy, pracovní adaptací a adaptabilitou, výchovou k morálce a výchovou charakterových rysů. Naučí se na teoretické bázi řešit konfliktní situace ve třídě a zvolit správný přístup k žákům s lehkou mozkovou dysfunkcí. Jsou seznámeni s nutností celoživotně se vzdělávat ve své profesi a podílet se na tvorbě pedagogických dokumentů.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
1. Východiska výchovy. Výchova a vzdělávání.
2. Existencialistická koncepce člověka. Psychoanalytická a etologická východiska výchovy.
3. Proces výchovy. Situace a osobnost. Vliv navozování situací na vzorce chování.
4. Pedagogická interakce.
5. Jedinec v sociální skupině. Individuální a skupinová identita. Sociální klima školy, školní třídy. Učitel jako tvůrce sociálního klimatu třídy.
6. Metody mravní výchovy, metoda rozumové instrukce, požadavků, vysvětlování. Metody citového a názorného působení. Sugesce, agitace, eliminace, substituce,sublimace. Metody přesvědčování a příkladu.Metody usměrňování činnosti dětí a mládeže.Metody režimu, cvičení, získávání žáků.
7. Metody podporující samostatnou činnost dětí a mládeže. Metoda pověřování úkolem nebo funkcí. Metody utváření samosprávy. Spolupráce učitele se žákovskou samosprávou.
8. Změny v pojetí výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami ve společnosti.
9. Celoživotní výchova a vzdělávání. Osm úrovní kvalifikace pro celoživotní učení (EQF), další vzdělávání pedagogických pracovníků a posilování pedagogických kompetencí.
10. Učitelé jako tvůrci školních výchovně vzdělávacích programů. ReferNet – informační síť k shromažďování, šíření a výměně informací z oblasti odborného vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
http://www.nuov.cz/index.php?page=vzd_v_cr&s=60
http://www.refernet.cz
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
autotest, test, diagnostická metoda
E-learning
materiály, prezentace, test a autotest v Moodle VŠB
Další požadavky na studenta
Zpracování osobní diagnostiky, autotest na 80 %.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Studenti jsou seznámeni se styly výchovy, pracovní adaptací a adaptabilitou, výchovou k morálce a výchovou charakterových rysů. Naučí se na teoretické bázi řešit konfliktní situace ve třídě a zvolit správný přístup k žákům s lehkou mozkovou dysfunkcí. Jsou seznámeni s nutností celoživotně se vzdělávat ve své profesi a podílet se na tvorbě pedagogických dokumentů.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky