711-0729/01 – Didaktiky odborných předmětů1 (DOP 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je orientovat účastníky vzdělávacího programu Učitelství na didaktické řešení spojitosti teorie a praxe odborného vzdělávání a didaktickou transformaci vědecko technických poznatků příslušných oborů do učiva odpovídajících předmětů. Důraz je kladen na efektivní a ekonomické projektování pro naplnění edukačních cílů, realizaci nových myšlenek a tvořivého přístupu k efektivnímu naplňování edukačních cílů v souvislosti s klíčovými kompetencemi.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Tvorba ŠVP, osm oblastí klíčových kompetencí, standardy, regionální požadavky, jejich včlenění do ŠVP. Koncepce a strategie odborného vzdělávání v České republice, úloha a cíle NÚV.
2)Pedagogické projektování – „Didaktická technologie“, „Technologie vzdělávání“.
3)Cíl a obsah výuky odborných (technických) předmětů, didaktická analýza učiva, teoretické i praktické využití nejdůležitějších metod výzkumu v technických vědách a využití výsledků v pedagogické praxi.
4)Didaktické prostředky ve výuce odborných (technických) předmětů, příprava středoškolského učitele technických předmětů na výuku. Řízení činností žáků.
5)Didaktické zásady, formy a metody ve výuce odborných (technických) předmětů.
6)Materiální didaktické prostředky, technické výukové prostředky, volba učebních pomůcek na základě analýzy vzdělávacího cíle, obsahu výuky a taxonomie úkolů ve výuce odborných (technických) předmětů.
7)Didaktická technika, členění DT, využití moderních přístrojů ve výuce odborných (technických) předmětů.
8)Experiment ve výuce odborných (technických) předmětů; cíl, obsah, výchovné aspekty, metodické pokyny k realizaci experimentu. Bezpečnost práce.
9)Laboratorní didaktika – typy laboratorních cvičení a jejich vliv na technické znalosti.
10)Využití výpočetní techniky ve výuce odborných (technických) předmětů, počítač jako podpora řízení osvojovacího procesu.
11)Tvořivost ve výuce odborných (technických) předmětů, kreativita učitele technických předmětů, kreativita v didaktické kompetenci učitele.
12)Evaluace vzdělávacího procesu.
Povinná literatura:
HAŠKOVÁ, A. 2004. Technológia vzdelávania. Nitra: PF - UKF, 2004.
KROPÁČ,J.-KUBÍČEK,Z.-CHRÁSKA,M.-HAVELKA,M. Didaktika technických předmětů. Olomouc: UPOL, Pedagogická fakulta, 2004.
MIKLOŠÍKOVÁ,M. Didaktika pro tvůrčí vysokoškolské učitele technických předmětů. Žatec: Ohře Media, 2013.
ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze: Fakulta financí a účetnictví, 2003.
Doporučená literatura:
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
TONDL, L. Člověk ve světě techniky. Příbram: xPrint, s.r.o., 2009.
URL: http://www.nuov.cz/
URL: http://www.nuov.cz/public/File/RVP/CDRVP/index.htm
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky vzdělávacího programu Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů nejsou kladeny další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1)Tvorba ŠVP, osm oblastí klíčových kompetencí, standardy, regionální požadavky, jejich včlenění do ŠVP. Koncepce a strategie odborného vzdělávání v České republice, úloha a cíle NÚV.
2)Pedagogické projektování – „Didaktická technologie“, „Technologie vzdělávání“.
3)Cíl a obsah výuky odborných (technických) předmětů, didaktická analýza učiva, teoretické i praktické využití nejdůležitějších metod výzkumu v technických vědách a využití výsledků v pedagogické praxi.
4)Didaktické prostředky ve výuce odborných (technických) předmětů, příprava středoškolského učitele technických předmětů na výuku. Řízení činností žáků.
5)Didaktické zásady, formy a metody ve výuce odborných (technických) předmětů.
6)Materiální didaktické prostředky, technické výukové prostředky, volba učebních pomůcek na základě analýzy vzdělávacího cíle, obsahu výuky a taxonomie úkolů ve výuce odborných (technických) předmětů.
7)Didaktická technika, členění DT, využití moderních přístrojů ve výuce odborných (technických) předmětů.
8)Experiment ve výuce odborných (technických) předmětů; cíl, obsah, výchovné aspekty, metodické pokyny k realizaci experimentu. Bezpečnost práce.
9)Laboratorní didaktika – typy laboratorních cvičení a jejich vliv na technické znalosti.
10)Využití výpočetní techniky ve výuce odborných (technických) předmětů, počítač jako podpora řízení osvojovacího procesu.
11)Tvořivost ve výuce odborných (technických) předmětů, kreativita učitele technických předmětů, kreativita v didaktické kompetenci učitele.
12)Evaluace vzdělávacího procesu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky