711-0754/01 – Pedagogika obecná a srovnávací 2 (PGC)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity4
Garant předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.Garant verze předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAL20 doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 15+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

Pedagogika jako vědní obor, struktura pedagogiky, pedagogika a její vztah k ostatním disciplínám. Historie a současnost. 2. Pedagogická praxe, struktura školského systému, základní pojmy pedagogiky. 3. Orientace v základních školských dokumentech. Probíhající změny výchovně-vzdělávacího systému. 4. Výchova, cíle, ideály, funkce, prostředky, formy a metody výchovy, vyučování, učení, vzdělávání. Výchova jako prostředek přeměny současných společenských hodnot. 5. Osobnost učitele (pedagogického pracovníka) – kompetence (obecné a klíčové), znalosti, schopnosti a dovednosti požadované praxí, deklarovaných Katalogem prací, Klasifikací zaměstnání ČSÚ. 6. Profese a profesní standard, profil absolventa ve vztahu k potřebám praxe. 7. Osobnost studenta, rozdíly v inteligenci, nerovnost ve vzdělávání, student s handicapem, pozitivní diskriminace, Bloomova teorie. 8. Edukační prostředí 9. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a postupy. 10. Pedagogická integrace a práce s handicapy, IVP – individuální vzdělávací program (tvorba, nástrahy, realizace). 11. Vzdělávací oblasti, studijní programy 12. Pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, výzkumné metody, současný stav pedagogického výzkumu jako zdroj informací pro inovace. 13. Výchova a vzdělávání v jednotlivých filosofických směrech a obdobích. 14. Národní soustava kvalifikací a Evropský rámec kvalifikací jako projekty celoživotního vzdělávání, Zákon 179/2006 Sb. 15. Hodnota vzdělání ve společnosti.

Povinná literatura:

1. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. 2. BLÍŽKOVSKÝ, B. – KUČEROVÁ, S. – KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9. 3. Kol. autorů. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8. 4. Kol. autorů. Pedagogika I. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-066-9. 5. Kol. autorů. Pedagogika III. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-101-0. 6. Kol. autorů. Školská reforma [online]. [cit. 2008-06-08]. Dostupný z WWW: ISBN neuvedeno. 7. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8. 8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. 9. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2. 10. URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : PdF TU v Liberci, 2005. ISBN 80-7083-942-2. 11. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.

Doporučená literatura:

12. VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání.Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8. 13. VOJTĚCH, J.; CHAMOUTOVÁ, D. Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků ve středním a vyšším vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se situací v Evropské unii – 2007/08 [online]. [cit. 2008-06-09]. Dostupný z WWW: ISBN neuvedeno.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxx xxxx xxxxx xxxxx xxxxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

doplnit.....................

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100  51
        Zápočet Zápočet  
        Zkouška Zkouška   3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.