711-0754/01 – Pedagogika obecná a srovnávací 2 (PGC)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Pedagogika jako vědní obor, struktura pedagogiky, pedagogika a její vztah k ostatním disciplínám. Historie a současnost.
2. Pedagogická praxe, struktura školského systému, základní pojmy pedagogiky.
3. Orientace v základních školských dokumentech. Probíhající změny výchovně-vzdělávacího systému.
4. Výchova, cíle, ideály, funkce, prostředky, formy a metody výchovy, vyučování, učení, vzdělávání. Výchova jako prostředek přeměny současných společenských hodnot.
5. Osobnost učitele (pedagogického pracovníka) – kompetence (obecné a klíčové), znalosti, schopnosti a dovednosti požadované praxí, deklarovaných Katalogem prací, Klasifikací zaměstnání ČSÚ.
6. Profese a profesní standard, profil absolventa ve vztahu k potřebám praxe.
7. Osobnost studenta, rozdíly v inteligenci, nerovnost ve vzdělávání, student s handicapem, pozitivní diskriminace, Bloomova teorie.
8. Edukační prostředí
9. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a postupy.
10. Pedagogická integrace a práce s handicapy, IVP – individuální vzdělávací program (tvorba, nástrahy, realizace).
11. Vzdělávací oblasti, studijní programy
12. Pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, výzkumné metody, současný stav pedagogického výzkumu jako zdroj informací pro inovace.
13. Výchova a vzdělávání v jednotlivých filosofických směrech a obdobích.
14. Národní soustava kvalifikací a Evropský rámec kvalifikací jako projekty celoživotního vzdělávání, Zákon 179/2006 Sb.
15. Hodnota vzdělání ve společnosti.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxx xxxx xxxxx xxxxx xxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
doplnit.....................
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.