711-0755/01 – Pedagogická komunikace 2 (EDC)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu Inženýrská pedagogika se zákonitostmi sociální a pedagogické komunikace a usnadnit jim získávání či rozšiřování sociálních a emočních dovedností, které přispívají k efektivnímu vedení vysokoškolského edukačního procesu.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
2)Charakteristika verbální a neverbální komunikace. Sdělování činy.
3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci.
4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci.
5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a neverbální komunikaci.
6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogická komunikace a pedagogický styl vysokoškolského učitele.
7)Komunikace a rétorika ve vysokoškolském prostředí. Spisovná mluvená a psaná řeč. Zásady tvorby prezentací.
8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v prostředí vysoké školy.
9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání.
10)Komunikace a náročné situace.
11)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace v prostředí vysoké školy.
12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace. Komunikace, prezentace a sebeprezentace.
13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností.
14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti vysokoškoláků.
15)Pedagogická komunikace a organizační formy vysokoškolské edukace.
Povinná literatura:
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007.
KLEPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008.
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishong, 1989.
MAREŠ, J. – KŘIVOHLAVÝ J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990.
PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Praha: Grada, 2012.
PRAŠKO, J. – PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Havlíčkův Brod: Grada, 1996.
VALIŠOVÁ, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany: H&H, 1998.
Doporučená literatura:
BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace.
2)Charakteristika verbální a neverbální komunikace. Sdělování činy.
3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci.
4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci.
5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a neverbální komunikaci.
6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogická komunikace a pedagogický styl vysokoškolského učitele.
7)Komunikace a rétorika ve vysokoškolském prostředí. Spisovná mluvená a psaná řeč. Zásady tvorby prezentací.
8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v prostředí vysoké školy.
9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání.
10)Komunikace a náročné situace.
11)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace v prostředí vysoké školy.
12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace. Komunikace, prezentace a sebeprezentace.
13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností.
14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti vysokoškoláků.
15)Pedagogická komunikace a organizační formy vysokoškolské edukace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.