711-0755/01 – Pedagogická komunikace 2 (EDC)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity2
Garant předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 10+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu Inženýrská pedagogika se zákonitostmi sociální a pedagogické komunikace a usnadnit jim získávání či rozšiřování sociálních a emočních dovedností, které přispívají k efektivnímu vedení vysokoškolského edukačního procesu.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace. 2)Charakteristika verbální a neverbální komunikace. Sdělování činy. 3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci. 4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci. 5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a neverbální komunikaci. 6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogická komunikace a pedagogický styl vysokoškolského učitele. 7)Komunikace a rétorika ve vysokoškolském prostředí. Spisovná mluvená a psaná řeč. Zásady tvorby prezentací. 8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v prostředí vysoké školy. 9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání. 10)Komunikace a náročné situace. 11)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace v prostředí vysoké školy. 12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace. Komunikace, prezentace a sebeprezentace. 13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností. 14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti vysokoškoláků. 15)Pedagogická komunikace a organizační formy vysokoškolské edukace.

Povinná literatura:

GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. KLEPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008. LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishong, 1989. MAREŠ, J. – KŘIVOHLAVÝ J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání. Praha: Grada, 2012. PRAŠKO, J. – PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Havlíčkův Brod: Grada, 1996. VALIŠOVÁ, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany: H&H, 1998.

Doporučená literatura:

BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1)Vymezení základních pojmů: sociální styk, sociální interakce, sociální vazby, sociální percepce, sociální komunikace, pedagogická komunikace. 2)Charakteristika verbální a neverbální komunikace. Sdělování činy. 3)Druhy verbální komunikace, paralingvistika, bariéry komunikace, obranné mechanismy v komunikaci. 4)Umění naslouchat, empatie, emoce v komunikaci, evalvace a devalvace v pedagogické komunikaci. 5)Neverbální komunikace a její projevy, kongruence při verbální a neverbální komunikaci. 6)Charakter pedagogické interakce (komunikace), pedagogická komunikace a pedagogický styl vysokoškolského učitele. 7)Komunikace a rétorika ve vysokoškolském prostředí. Spisovná mluvená a psaná řeč. Zásady tvorby prezentací. 8)Slušnost, zdvořilost, takt a etiketa v prostředí vysoké školy. 9)Strach z veřejného vystupování, komunikační ostýchavost, tréma a jejich zvládání. 10)Komunikace a náročné situace. 11)Pasivní, agresivní, manipulativní, asertivní komunikace v prostředí vysoké školy. 12)Argumentace a přesvědčování. Sebevědomí a komunikace. Komunikace, prezentace a sebeprezentace. 13)Komunikace v rodině – základ komunikačních dovedností. 14)Vliv informačních technologií na pedagogickou komunikaci. Vliv informačních technologií na komunikační dovednosti vysokoškoláků. 15)Pedagogická komunikace a organizační formy vysokoškolské edukace.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet  
        Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.