711-0756/01 – Psychologie obecná a vývojová 2 (GDP)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity3
Garant předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
JAS17 PhDr. Iva Jašková
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 10+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu Psychologie obecná je seznámit účastníky kurzu Inženýrská pedagogika s pojmovým aparátem základního psychologického oboru. Cílem předmětu Psychologie vývojová je uvést účastníky kurzu Inženýrská pedagogika do problematiky vývojové psychologie tak, aby si osvojili vývojový pohled na člověka (zejména v období mezi jeho 18-26 rokem života) a pochopili význam těchto vývojových změn v pedagogické činnosti.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

Psychologie obecná 1)Vymezení psychologie obecné. Rozdělení oboru. Vztah oboru k jiným vědám. Metody psychologie obecné. 2)Základní teoretické směry a východiska. Modely lidské psychiky. 3)Struktura psychiky. 4)Kognitivní procesy. 5)Emotivní procesy. 6)Motivace a volní procesy. 7)Stavy pozornosti a citové vztahy. 8)Psychické vlastnosti. Rysy osobnosti. 9)Zátěžové situace. Reakce na zátěžové situace. Zvládání zátěžových situací. 10)Syndrom vyhoření. Psychologie vývojová 1)Předmět psychologie vývojové, její cíle a úkoly. Metody psychologie vývojové. 2)Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Plasticita vývoje. 3)Zrání a učení. 4)Teorie a periodizace vývoje. 5)Prenatální a neonatální vývoj, nedonošené a nezralé děti – specifika. 6)Novorozenecké období. 7)Kojenecký a batolecí věk. 8)Předškolní věk, kresba a hra. 9)Školní věk – problematika vstupu dítěte do školy. 10)Pubescence, počátek adolescence. Dospívání. 11)Adolescence. 12)Období rané dospělosti. 13)Dospělost. 14)Stáří, umírání a smrt.

Povinná literatura:

ATKINSON, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003. KUČERA, D. Moderní psychologie.Praha: Grada, 2013. LANGMEIER, J., KREJCÍROVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada Publishing, 2006. MACEK, P. Adolescence. Praha, Portál 1999. NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie.Praha: Triton, 2016. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie.Portál, 1999. VAGNEROVÁ, M.Vývojová psychologie - Dětství a dospívání.Praha: Karolinium, 2012.

Doporučená literatura:

PLHÁKOVÁ, A.Učebnice obecné psychologie.Praha: Academia, 2015.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Psychologie obecná 1)Vymezení psychologie obecné. Rozdělení oboru. Vztah oboru k jiným vědám. Metody psychologie obecné. 2)Základní teoretické směry a východiska. Modely lidské psychiky. 3)Struktura psychiky. 4)Kognitivní procesy. 5)Emotivní procesy. 6)Motivace a volní procesy. 7)Stavy pozornosti a citové vztahy. 8)Psychické vlastnosti. Rysy osobnosti. 9)Zátěžové situace. Reakce na zátěžové situace. Zvládání zátěžových situací. 10)Syndrom vyhoření. Psychologie vývojová 1)Předmět psychologie vývojové, její cíle a úkoly. Metody psychologie vývojové. 2)Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. Plasticita vývoje. 3)Zrání a učení. 4)Teorie a periodizace vývoje. 5)Prenatální a neonatální vývoj, nedonošené a nezralé děti – specifika. 6)Novorozenecké období. 7)Kojenecký a batolecí věk. 8)Předškolní věk, kresba a hra. 9)Školní věk – problematika vstupu dítěte do školy. 10)Pubescence, počátek adolescence. Dospívání. 11)Adolescence. 12)Období rané dospělosti. 13)Dospělost. 14)Stáří, umírání a smrt.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet  
        Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.