711-0757/01 – Didaktika obecná 2 (DIG)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je poskytnout účastníkům kurzu Inženýrská pedagogika základní znalosti o vedení vzdělávacího procesu, přispět k jejich systémovému pedagogickému myšlení, vybavit je teoretickými vědomostmi o prvcích didaktického systému i praktickými dovednostmi z oblasti metodologie i pedagogického projektování.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Předmět didaktiky a její historický vývoj (Ratke, Komenský, Rousseau, Diesterweg, Herbart, Chlup).
2)Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám, ostatním pedagogickým disciplínám. Vztah didaktiky k psychologii, sociologii, hygieně, technickým vědám.
3)Pedagogický výzkum, výzkumné metody. Výzkum pedagogické praxe.
4)Vzdělání, vzdělávání, obsah vzdělávání, systém vzdělávacích cílů, osobnost vysokoškoláka.
5)Výuka a vyučování, taxonomie cílů výuky v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti.
6)Modulární skladba učiva podle IGIP.
7)Příprava vysokoškolského učitele na edukaci.
8)Didaktické prostředky jako nástroje dosahování edukačních cílů, jejich systém.
9)Didaktické zásady, jejich přehled, podstata, metodické pokyny pro jejich aplikaci.
10)Organizační formy a jejich využití v procesu vysokoškolské výuky.
11)Výukové metody, jejich klasifikace, funkce ve vysokoškolské edukaci.
12)Pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů odborných (technických) předmětů, obtížnost získávání reálných podkladů pro jejich specifikaci, současné názory.
13)Distanční vzdělávání – charakteristika, změna v subjekt-objektovém vztahu, základní studijní materiály DiV, výhody a nevýhody. E-learning – charakteristika, možnosti využití.
Povinná literatura:
KRPÁLEK,P.-KADAŇOVÁ,E.Efektivní styl práce vysokoškolského učitele. Vybrané kapitoly vysokoškolské didaktiky. Žatec: Ohře Media, 2014.
MUŽÍK, J. Androdidaktika. Praha: ASPI Publishing, 2004.
Technical Teacher Training, ING-PAED IGIP Curriculums, 2005.
Doporučená literatura:
BUZAN,T.Mentální mapování. Praha: Portál, 2007.
PLAMÍNEK,J.Vzdělávání dospělých. Praha:Grada, 2010.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky..
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1)Předmět didaktiky a její historický vývoj (Ratke, Komenský, Rousseau, Diesterweg, Herbart, Chlup).
2)Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám, ostatním pedagogickým disciplínám. Vztah didaktiky k psychologii, sociologii, hygieně, technickým vědám.
3)Pedagogický výzkum, výzkumné metody. Výzkum pedagogické praxe.
4)Vzdělání, vzdělávání, obsah vzdělávání, systém vzdělávacích cílů, osobnost vysokoškoláka.
5)Výuka a vyučování, taxonomie cílů výuky v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti.
6)Modulární skladba učiva podle IGIP.
7)Příprava vysokoškolského učitele na edukaci.
8)Didaktické prostředky jako nástroje dosahování edukačních cílů, jejich systém.
9)Didaktické zásady, jejich přehled, podstata, metodické pokyny pro jejich aplikaci.
10)Organizační formy a jejich využití v procesu vysokoškolské výuky.
11)Výukové metody, jejich klasifikace, funkce ve vysokoškolské edukaci.
12)Pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů odborných (technických) předmětů, obtížnost získávání reálných podkladů pro jejich specifikaci, současné názory.
13)Distanční vzdělávání – charakteristika, změna v subjekt-objektovém vztahu, základní studijní materiály DiV, výhody a nevýhody. E-learning – charakteristika, možnosti využití.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.