711-0758/01 – Tvorba a užití didaktických médií 2 (CEM)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity2
Garant předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.Garant verze předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAL20 doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
VLK0039 Mgr. Iva Vlková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet 9+6

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Předmět absolventovi zabezpečuje přehled o prostředcích technologického procesu výuky, poukazuje na účinnost znázorňování a verbálního projevu učitele a na požadavky vycházející ze stylu učení se studentů. Obeznamuje s problematikou analýzy učiva, volbou vhodných učebních pomůcek a se zásadami přípravy zobrazení a textů. Praktická cvičení zabezpečí základní zručnosti.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

• Materiální a nemateriální didaktické prostředky. • Didaktická média jako prostředky výchovně vzdělávacího procesu. • Učební pomůcky – nosiče informací, systém učebních pomůcek. Funkce učebních pomůcek ve výuce, účinnost znázorňování. Volba učebních pomůcek. Analýza cílů, obsahu a úkolů, systém kritérií. Pojmy a pojmová struktura učiva. Tabulky, grafy, algoritmické postupy pro volbu učebních pomůcek. Zásady zobrazování textů. • Projektování a zhotovování učebních pomůcek. Příprava vizuálních nosičů: statických a dynamických zobrazení, • Didaktická technika – zprostředkovatel informací. Komplexní systém digitálních audiovizuálních IKT – Interaktivní tabule. • Styly učení se žáků a formy názornosti – testování. Vyučovací styl učitele a jeho výchovný vliv. Testování komplexní charakteristiky vyučovacího stylu učitele.

Povinná literatura:

Bohony, P.: Didaktická technológia. Nitra : Pedagogická fakulta UKF, 2005. 176 s. ISBN 80-8050-819-4. ROJÁK, A. Kreativita ve využití technických výukových prostředků. Ostrava : VŠB-TU Ostrava, 110 s. 2005. ISBN 80-248-0792-0.

Doporučená literatura:

Technical Teacher Training, ING-PAED IGIP Curriculums, 2005. URL: http://www.nuov.cz/

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Předmět absolventovi zabezpečuje přehled o prostředcích technologického procesu výuky, poukazuje na účinnost znázorňování a verbálního projevu učitele a na požadavky vycházející ze stylu učení se studentů. Obeznamuje s problematikou analýzy učiva, volbou vhodných učebních pomůcek a se zásadami přípravy zobrazení a textů. Praktická cvičení zabezpečí základní zručnosti.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet   3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.