711-0759/01 – Teorie a metodika výchovy 2 (TME)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity2
Garant předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.Garant verze předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAL20 doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 10+5

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Studenti jsou seznámeni se styly výchovy, pracovní adaptací a adaptabilitou, výchovou k morálce a výchovou charakterových rysů. Naučí se na teoretické bázi řešit konfliktní situace ve třídě a zvolit správný přístup k žákům s lehkou mozkovou dysfunkcí. Jsou seznámeni s nutností celoživotně se vzdělávat ve své profesi a podílet se na tvorbě pedagogických dokumentů.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1. Východiska výchovy. Výchova a vzdělávání. 2. Existencialistická koncepce člověka. Psychoanalytická a etologická východiska výchovy. 3. Proces výchovy. Situace a osobnost. Vliv navozování situací na vzorce chování. 4. Pedagogická interakce. 5. Jedinec v sociální skupině. Individuální a skupinová identita. Sociální klima školy, školní třídy. Učitel jako tvůrce sociálního klimatu třídy. 6. Metody mravní výchovy, metoda rozumové instrukce, požadavků, vysvětlování. Metody citového a názorného působení. Sugesce, agitace, eliminace, substituce,sublimace. Metody přesvědčování a příkladu.Metody usměrňování činnosti dětí a mládeže.Metody režimu, cvičení, získávání žáků. 7. Metody podporující samostatnou činnost dětí a mládeže. Metoda pověřování úkolem nebo funkcí. Metody utváření samosprávy. Spolupráce učitele se žákovskou samosprávou. 8. Změny v pojetí výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami ve společnosti. 9. Celoživotní výchova a vzdělávání. Osm úrovní kvalifikace pro celoživotní učení (EQF), další vzdělávání pedagogických pracovníků a posilování pedagogických kompetencí. 10. Učitelé jako tvůrci školních výchovně vzdělávacích programů. ReferNet – informační síť k shromažďování, šíření a výměně informací z oblasti odborného vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů.

Povinná literatura:

PERHÁCS, J. Teória školskej výchovy a vzdelávania dospelých. - 1. vyd. Bratislava : Univerzita Komenského, 1992. 138 s. ISBN 80-223-0053-5. HOTÁR, V. - PAŠKA, P. - PERHÁCS, J. a kol. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. http://www.nuov.cz/index.php?mod=tisk&page=vzd_v_cr&idclanku=546

Doporučená literatura:

http://www.nuov.cz/index.php?page=vzd_v_cr&s=60 http://www.refernet.cz

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

doplnit.......................

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet  
        Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.