711-0759/01 – Teorie a metodika výchovy 2 (TME)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Studenti jsou seznámeni se styly výchovy, pracovní adaptací a adaptabilitou, výchovou k morálce a výchovou charakterových rysů. Naučí se na teoretické bázi řešit konfliktní situace ve třídě a zvolit správný přístup k žákům s lehkou mozkovou dysfunkcí. Jsou seznámeni s nutností celoživotně se vzdělávat ve své profesi a podílet se na tvorbě pedagogických dokumentů.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1. Východiska výchovy. Výchova a vzdělávání.
2. Existencialistická koncepce člověka. Psychoanalytická a etologická východiska výchovy.
3. Proces výchovy. Situace a osobnost. Vliv navozování situací na vzorce chování.
4. Pedagogická interakce.
5. Jedinec v sociální skupině. Individuální a skupinová identita. Sociální klima školy, školní třídy. Učitel jako tvůrce sociálního klimatu třídy.
6. Metody mravní výchovy, metoda rozumové instrukce, požadavků, vysvětlování. Metody citového a názorného působení. Sugesce, agitace, eliminace, substituce,sublimace. Metody přesvědčování a příkladu.Metody usměrňování činnosti dětí a mládeže.Metody režimu, cvičení, získávání žáků.
7. Metody podporující samostatnou činnost dětí a mládeže. Metoda pověřování úkolem nebo funkcí. Metody utváření samosprávy. Spolupráce učitele se žákovskou samosprávou.
8. Změny v pojetí výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami ve společnosti.
9. Celoživotní výchova a vzdělávání. Osm úrovní kvalifikace pro celoživotní učení (EQF), další vzdělávání pedagogických pracovníků a posilování pedagogických kompetencí.
10. Učitelé jako tvůrci školních výchovně vzdělávacích programů. ReferNet – informační síť k shromažďování, šíření a výměně informací z oblasti odborného vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
http://www.nuov.cz/index.php?page=vzd_v_cr&s=60
http://www.refernet.cz
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
doplnit.......................
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.