711-0760/01 – Sociální pedagogika 2 (SPE)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako součástí pedagogických vědních disciplín. Dostatečná pozornost bude věnována především v současnosti diskutovaným problémům multikulturní výchovy, šikany a dalším sociálně patologickým jevům. Studentům poskytneme hlubší pohled na vybrané sociální aspekty výchovy a vzdělávání v jednotlivých sociálních prostředích.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1. Vznik, vývoj předmětu sociální pedagogika, vztah pojmů výchova a socializace.
2. Pomáhající profese, afiliace, empatie a prosociální chování jako vlastnosti sociálních pedagogů.
3. Biologické a sociální determinanty vývoje člověka.
4. Sociální skupina, její vlastnosti a mechanismy působení na člověka.
5. Mravní a morální formování člověka. Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové.
6. Výchova, volný čas, výchova mimo vyučování, zařízení pro výchovu mimo vyučování.
7. Rodina jako sociální prostředí a výchovný činitel – charakteristika rodiny, funkce a typy rodin, vývoj rodiny, konflikty v rodině, rodina a handicapované dítě.
8. Škola a školská zařízení jako sociální prostředí, šikana – typy, diagnostiky a postupy práce.
9. Multikulturní výchova jako prvek výchovně vzdělávacího procesu. Pojmy, historie a současnost, minoritní skupiny u nás. Interkulturní kompetence sociálního pedagoga.
10. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom odcizeného rodiče PAS).
11. Sociálně patologické jevy ve společnosti – sociální deviace, delikvence, závislost a návykové chování, suicidální jednání.
12. Agrese a agresivita a jejich zvládání. Možnosti prevence a resocializace.
13. Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence, obtížné životní situace a jejich zvládání, vývoj a průběh krize u dětí a dospívajících, zpracování krize; adaptace na zátěž, stres, neurózy, deprese a psychosomatická onemocnění.
14. Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému prostředí. Kompetence sociálního pedagoga.
15. Systém škol a školských zařízení pracující s rizikovými dětmi a mládeží.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
doplnit.......................
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.