711-0760/01 – Sociální pedagogika 2 (SPE)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity2
Garant předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.Garant verze předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KOC60 Mgr. Eva Kocybalová
MAL20 doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
NIL01 PhDr. et PhDr. Jiřina Niliusová
PEL0027 Mgr. Lenka Pelcerová
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet 8+7

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako součástí pedagogických vědních disciplín. Dostatečná pozornost bude věnována především v současnosti diskutovaným problémům multikulturní výchovy, šikany a dalším sociálně patologickým jevům. Studentům poskytneme hlubší pohled na vybrané sociální aspekty výchovy a vzdělávání v jednotlivých sociálních prostředích.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1. Vznik, vývoj předmětu sociální pedagogika, vztah pojmů výchova a socializace. 2. Pomáhající profese, afiliace, empatie a prosociální chování jako vlastnosti sociálních pedagogů. 3. Biologické a sociální determinanty vývoje člověka. 4. Sociální skupina, její vlastnosti a mechanismy působení na člověka. 5. Mravní a morální formování člověka. Koncepce morálního formování podle J. Piageta, L. Kohlberga, C. Gilliganové. 6. Výchova, volný čas, výchova mimo vyučování, zařízení pro výchovu mimo vyučování. 7. Rodina jako sociální prostředí a výchovný činitel – charakteristika rodiny, funkce a typy rodin, vývoj rodiny, konflikty v rodině, rodina a handicapované dítě. 8. Škola a školská zařízení jako sociální prostředí, šikana – typy, diagnostiky a postupy práce. 9. Multikulturní výchova jako prvek výchovně vzdělávacího procesu. Pojmy, historie a současnost, minoritní skupiny u nás. Interkulturní kompetence sociálního pedagoga. 10. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom odcizeného rodiče PAS). 11. Sociálně patologické jevy ve společnosti – sociální deviace, delikvence, závislost a návykové chování, suicidální jednání. 12. Agrese a agresivita a jejich zvládání. Možnosti prevence a resocializace. 13. Kriminalita dětí a mládeže, příčiny vzniku, možnosti prevence, obtížné životní situace a jejich zvládání, vývoj a průběh krize u dětí a dospívajících, zpracování krize; adaptace na zátěž, stres, neurózy, deprese a psychosomatická onemocnění. 14. Osobnost pedagogického pracovníka ve vztahu k výchovnému prostředí. Kompetence sociálního pedagoga. 15. Systém škol a školských zařízení pracující s rizikovými dětmi a mládeží.

Povinná literatura:

JEDLIČKA, R.; KLÍMA, P.; KOŤA, J.; NĚMEC, J.; PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. ISBN80-7312-038-0. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava : PdF UK, 1998. ISBN 80-223-1289-4. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X. KRAUS, B; HRONCOVÁ, J. a kol. Sociální patologie. Hradec Králové : PdF UHK, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – Prostředí – Výchova. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. LABÁTH, V. a kol. Riziková mládež. Možnosti potenciálních změn. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9. STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava : PdF OU, 2004. ISBN 80-7042-360-9.

Doporučená literatura:

URBAN, B.; STANIK, M. J. Resocjalizacja. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2007. ISBN 987-83-01-15181-2 t. 2. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

doplnit.......................

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet   3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.