711-0762/01 – Psychologie pedagogická 2 (PP 2)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je uvést účastníky kurzu Inženýrská pedagogika do pedagogicko-psychologické problematiky tak, aby dovedli prakticky využívat vědomosti z obecné a vývojové psychologie v průběhu vysokoškolského edukačního procesu.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Předmět pedagogické psychologie, její místo v systému psychologických věd, její vztah k pedagogice.
2)Metody pedagogické psychologie.
3)Charakteristika řízeného učení, některé teorie učení.
4)Individuální zvláštnosti a učení (schopnosti, nadání, inteligence, emoční inteligence, tvořivost, aspirace).
5)Motivace v edukačním procesu (výukové metody podporující aktivitu, samostatnost, tvořivost vysokoškoláků).
6)Psychologická problematika vyučování (struktura a průběh učení, transfer a interference).
7)Základní formy učení, styly učení, ekonomická pravidla učení.
8)Zkoušení, hodnocení, evaluace.
9)Osobnost vysokoškolského učitele, pedagogická autorita, pedagogické styly, pedagogická sebereflexe.
10)Mentální hygiena edukačního procesu (význam mentální hygieny, projevy únavy a nesoustředění, prevence).
11)Akademický pracovník a zátěžové situace. Syndrom vyhoření. Psychologické poradenství.
Povinná literatura:
MAREŠ,J. Pedagogická psychologie.Praha:Portál, 2013.
MAREŠ,J. Pedagogické styly žáků a studentů. Praha:Portál, 1988.
PLAMÍNEK,J.Vzdělávání dospělých. Praha:Grada, 2010.
Doporučená literatura:
KAZÍK,P.Rukověť dobrého lektora.Praha:Grada, 2008.
VALIŠOVÁ,A.Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Anotace předmětu česky:
1)Předmět pedagogické psychologie, její místo v systému psychologických věd, její vztah k pedagogice.
2)Metody pedagogické psychologie.
3)Charakteristika řízeného učení, některé teorie učení.
4)Individuální zvláštnosti a učení (schopnosti, nadání, inteligence, emoční inteligence, tvořivost, aspirace).
5)Motivace v edukačním procesu (výukové metody podporující aktivitu, samostatnost, tvořivost vysokoškoláků).
6)Psychologická problematika vyučování (struktura a průběh učení, transfer a interference).
7)Základní formy učení, styly učení, ekonomická pravidla učení.
8)Zkoušení, hodnocení, evaluace.
9)Osobnost vysokoškolského učitele, pedagogická autorita, pedagogické styly, pedagogická sebereflexe.
10)Mentální hygiena edukačního procesu (význam mentální hygieny, projevy únavy a nesoustředění, prevence).
11)Akademický pracovník a zátěžové situace. Syndrom vyhoření. Psychologické poradenství.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.