711-0763/01 – Školský management 2 (SMA)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je seznámit studenty s managementem uplatnitelným v podmínkách výchovně vzdělávacího prostředí – tedy také především s managementem třídním. Dále by měl předmět seznámit studenty s řízením organizace obecně a také se specifiky řízení ve školství. Teoretické koncepty budou v průběhu výuky konfrontovány s praxí. Studenti budou postupně seznamováni s organizačním chováním, osobností manažerů – jejich kompetencemi, možnostmi vnímání jedinců a kolektivů (např. z pozice ped. pracovníka), faktory ovlivňujícími efektivitu práce a dalšími aspekty kvalitního vedení lidí. Důraz bude položen na, v současnosti aktuální problém, práci s konfliktem. Nezapomínáme na tzv. „autoevaluaci vlastní práce“. To vše jdoucí v jedné rovině s klíčovými kompetencemi, respektive dovednostmi, vlastnostmi, schopnostmi a vědomostmi edukátorů a edukantů.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1. Základní pojmy obecného, školského managementu, vybrané teorie managementu.
2. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovně vzdělávacích institucí.
3. Management a specifika řízení škol, image školy (instituce), modely řízení ústavní péče.
4. Člověk v organizaci, pracovní spokojenost, informovanost pracovníků.
5. Osobnost ředitele školy, sebevýchova a duševní hygiena.
6. Osobnost a činnost řídících a ostatních ped. pracovníků, personální management.
7. Teorie vůdcovství (skupinoví vůdci a jejich specifika), teambuilding.
8. Motivace pracovní činnosti, hospitace, autoevaluace vlastní práce.
9. Příprava učitele na výuku, třídní management (plánování, organizování, motivace, kontrola).
10. Pedagogické projektování, aktivní využití doby přímé pedagogické činnosti.
11. Psychologické aspekty řízení výchovně-vzdělávacího procesu, komunikace při vedení lidí. Aspekty řízení výuky.
12. Kontrola ve školství, kontrolní orgány a výzkumné zprávy a šetření z výchovně-vzdělávacího prostředí. Evaluace systému. Swot analýza, nástroje zjišťující kulturu a image školy.
13. Kompetence studentů a pedagogických pracovníků reflektující RVP, respektive ŠVP a jejich aplikace v praxi.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
doplnit.......................
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.