711-0763/01 – Školský management 2 (SMA)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity2
Garant předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.Garant verze předmětudoc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MAL20 doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet 11+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je seznámit studenty s managementem uplatnitelným v podmínkách výchovně vzdělávacího prostředí – tedy také především s managementem třídním. Dále by měl předmět seznámit studenty s řízením organizace obecně a také se specifiky řízení ve školství. Teoretické koncepty budou v průběhu výuky konfrontovány s praxí. Studenti budou postupně seznamováni s organizačním chováním, osobností manažerů – jejich kompetencemi, možnostmi vnímání jedinců a kolektivů (např. z pozice ped. pracovníka), faktory ovlivňujícími efektivitu práce a dalšími aspekty kvalitního vedení lidí. Důraz bude položen na, v současnosti aktuální problém, práci s konfliktem. Nezapomínáme na tzv. „autoevaluaci vlastní práce“. To vše jdoucí v jedné rovině s klíčovými kompetencemi, respektive dovednostmi, vlastnostmi, schopnostmi a vědomostmi edukátorů a edukantů.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1. Základní pojmy obecného, školského managementu, vybrané teorie managementu. 2. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovně vzdělávacích institucí. 3. Management a specifika řízení škol, image školy (instituce), modely řízení ústavní péče. 4. Člověk v organizaci, pracovní spokojenost, informovanost pracovníků. 5. Osobnost ředitele školy, sebevýchova a duševní hygiena. 6. Osobnost a činnost řídících a ostatních ped. pracovníků, personální management. 7. Teorie vůdcovství (skupinoví vůdci a jejich specifika), teambuilding. 8. Motivace pracovní činnosti, hospitace, autoevaluace vlastní práce. 9. Příprava učitele na výuku, třídní management (plánování, organizování, motivace, kontrola). 10. Pedagogické projektování, aktivní využití doby přímé pedagogické činnosti. 11. Psychologické aspekty řízení výchovně-vzdělávacího procesu, komunikace při vedení lidí. Aspekty řízení výuky. 12. Kontrola ve školství, kontrolní orgány a výzkumné zprávy a šetření z výchovně-vzdělávacího prostředí. Evaluace systému. Swot analýza, nástroje zjišťující kulturu a image školy. 13. Kompetence studentů a pedagogických pracovníků reflektující RVP, respektive ŠVP a jejich aplikace v praxi.

Povinná literatura:

1. BACÍK, F; KALOUS, J.; SVOBODA, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu 1. Praha : UK 1995. ISBN 80-7184-010-6. 2. BACÍK, F; KALOUS, J.; SVOBODA, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu 2. Praha : UK 1995. ISBN 80-7184-025-4. 3. BUSH, T. Theories of Educational Management. London : Paul Chapman Publishing Ltd., 1995. ISBN neuvedeno. 4. DĚDINA, J.; CEJTHAMR, V. Management a organizační chování.Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1300-4. 5. EGER, L. a kol. Strategie rozvoje školy. Plzeň : Cechtuma, 2002. ISBN 80-903225-6-5. 6. HAYES, N. Psychologie týmové práce. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6. 7. JEZBEROVÁ, R, a kol. Nová koncepce klíčových kompetencí v RVP odborného vzdělávání [online]. [cit. 2008-06-09]. Dostupný z WWW: <http://www.nuov.cz/public/File/Koncepce%20KK%20%20v%20RVP%202007.pdf> ISBN neuvedeno. 8. Kol. autorů, Mezinárodní akademie vzdělávání/UNESCO. Efektivní učení ve škole.Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3. 9. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0577-X.

Doporučená literatura:

10. OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc : PdF UP, 2006. ISBN 80-224-1359-0. 11. PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc : PdF UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxx xxx

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

doplnit.......................

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet   3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.