711-0764/01 – Didaktiky odborných předmětů 2 (DTS)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity4
Garant předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2016/2017Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
VLK0039 Mgr. Iva Vlková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 15+15

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je orientovat účastníky kurzu Inženýrská pedagogika na didaktické řešení spojitosti teorie a praxe odborného vzdělávání a didaktickou transformaci vědecko- technických poznatků příslušných oborů do učiva odpovídajících předmětů. Důraz je kladen na efektivní a ekonomické projektování pro naplnění edukačních cílů, realizaci nových myšlenek a tvořivého přístupu k efektivnímu naplňování edukačních cílů v souvislosti s klíčovými kompetencemi.

Vyučovací metody

Přednášky
Semináře

Anotace

1)Osm oblastí klíčových kompetencí pro vysokoškolské absolventy technických oborů. Hard a Soft skills vysokoškolského učitele. 2)Pedagogické projektování – „Didaktická technologie“, „Technologie vzdělávání“. 3)Cíl a obsah výuky odborných (technických) předmětů, didaktická analýza učiva. 4)Didaktické prostředky ve výuce odborných (technických) předmětů, příprava vysokoškolského učitele technických předmětů na výuku. Řízení učebních činností vysokoškolských studentů. 5)Didaktické zásady, formy a metody ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů. 6)Materiální didaktické prostředky, technické výukové prostředky, volba učebních pomůcek na základě analýzy vzdělávacího cíle, obsahu výuky a taxonomie úkolů ve výuce odborných (technických) předmětů. 7)Didaktická technika, členění DT, využití moderních přístrojů ve výuce odborných (technických) předmětů. 8)Experiment ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů; cíl, obsah, výchovné aspekty, metodické pokyny k realizaci experimentu. Bezpečnost práce. 9)Laboratorní didaktika – typy laboratorních cvičení a jejich vliv na technické znalosti. 10)Využití výpočetní techniky ve výuce odborných (technických) předmětů, počítač jako podpora řízení osvojovacího procesu. Nové technologie a jejich využití ve vysokoškolské pedagogické praxi. 11)Tvořivost ve výuce odborných (technických) předmětů, kreativita učitele technických předmětů, kreativita v didaktické kompetenci učitele. Rozvíjení technické tvořivosti studentů. Odpovědnost za důsledky, vzniklé využíváním nových technologií. 12)Evaluace vzdělávacího procesu.

Povinná literatura:

HAŠKOVÁ, A. 2004. Technológia vzdelávania. Nitra: PF - UKF, 2004. KROPÁČ,J.-KUBÍČEK,Z.-CHRÁSKA,M.-HAVELKA,M. Didaktika technických předmětů. Olomouc: UPOL, Pedagogická fakulta, 2004. ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze: Fakulta financí a účetnictví, 2003. Technical Teacher Training, ING-PAED IGIP Curriculums, 2005.

Doporučená literatura:

SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. TONDL, L. Člověk ve světě techniky. Příbram: xPrint, s.r.o., 2009. URL: http://www.nuov.cz/ URL: http://www.nuov.cz/public/File/RVP/CDRVP/index.htm

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1)Osm oblastí klíčových kompetencí pro vysokoškolské absolventy technických oborů. Hard a Soft skills vysokoškolského učitele. 2)Pedagogické projektování – „Didaktická technologie“, „Technologie vzdělávání“. 3)Cíl a obsah výuky odborných (technických) předmětů, didaktická analýza učiva. 4)Didaktické prostředky ve výuce odborných (technických) předmětů, příprava vysokoškolského učitele technických předmětů na výuku. Řízení učebních činností vysokoškolských studentů. 5)Didaktické zásady, formy a metody ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů. 6)Materiální didaktické prostředky, technické výukové prostředky, volba učebních pomůcek na základě analýzy vzdělávacího cíle, obsahu výuky a taxonomie úkolů ve výuce odborných (technických) předmětů. 7)Didaktická technika, členění DT, využití moderních přístrojů ve výuce odborných (technických) předmětů. 8)Experiment ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů; cíl, obsah, výchovné aspekty, metodické pokyny k realizaci experimentu. Bezpečnost práce. 9)Laboratorní didaktika – typy laboratorních cvičení a jejich vliv na technické znalosti. 10)Využití výpočetní techniky ve výuce odborných (technických) předmětů, počítač jako podpora řízení osvojovacího procesu. Nové technologie a jejich využití ve vysokoškolské pedagogické praxi. 11)Tvořivost ve výuce odborných (technických) předmětů, kreativita učitele technických předmětů, kreativita v didaktické kompetenci učitele. Rozvíjení technické tvořivosti studentů. Odpovědnost za důsledky, vzniklé využíváním nových technologií. 12)Evaluace vzdělávacího procesu.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2016/2017 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet  
        Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2016/2017 (M7162) Inženýrská pedagogika podle standardů IGIP C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.