711-0764/01 – Didaktiky odborných předmětů 2 (DTS)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2016/2017 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je orientovat účastníky kurzu Inženýrská pedagogika na didaktické řešení spojitosti teorie a praxe odborného vzdělávání a didaktickou transformaci vědecko- technických poznatků příslušných oborů do učiva odpovídajících předmětů. Důraz je kladen na efektivní a ekonomické projektování pro naplnění edukačních cílů, realizaci nových myšlenek a tvořivého přístupu k efektivnímu naplňování edukačních cílů v souvislosti s klíčovými kompetencemi.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Osm oblastí klíčových kompetencí pro vysokoškolské absolventy technických oborů. Hard a Soft skills vysokoškolského učitele.
2)Pedagogické projektování – „Didaktická technologie“, „Technologie vzdělávání“.
3)Cíl a obsah výuky odborných (technických) předmětů, didaktická analýza učiva.
4)Didaktické prostředky ve výuce odborných (technických) předmětů, příprava vysokoškolského učitele technických předmětů na výuku. Řízení učebních činností vysokoškolských studentů.
5)Didaktické zásady, formy a metody ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů.
6)Materiální didaktické prostředky, technické výukové prostředky, volba učebních pomůcek na základě analýzy vzdělávacího cíle, obsahu výuky a taxonomie úkolů ve výuce odborných (technických) předmětů.
7)Didaktická technika, členění DT, využití moderních přístrojů ve výuce odborných (technických) předmětů.
8)Experiment ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů; cíl, obsah, výchovné aspekty, metodické pokyny k realizaci experimentu. Bezpečnost práce.
9)Laboratorní didaktika – typy laboratorních cvičení a jejich vliv na technické znalosti.
10)Využití výpočetní techniky ve výuce odborných (technických) předmětů, počítač jako podpora řízení osvojovacího procesu. Nové technologie a jejich využití ve vysokoškolské pedagogické praxi.
11)Tvořivost ve výuce odborných (technických) předmětů, kreativita učitele technických předmětů, kreativita v didaktické kompetenci učitele. Rozvíjení technické tvořivosti studentů. Odpovědnost za důsledky, vzniklé využíváním nových technologií.
12)Evaluace vzdělávacího procesu.
Povinná literatura:
HAŠKOVÁ, A. 2004. Technológia vzdelávania. Nitra: PF - UKF, 2004.
KROPÁČ,J.-KUBÍČEK,Z.-CHRÁSKA,M.-HAVELKA,M. Didaktika technických předmětů. Olomouc: UPOL, Pedagogická fakulta, 2004.
ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze: Fakulta financí a účetnictví, 2003.
Technical Teacher Training, ING-PAED IGIP Curriculums, 2005.
Doporučená literatura:
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
TONDL, L. Člověk ve světě techniky. Příbram: xPrint, s.r.o., 2009.
URL: http://www.nuov.cz/
URL: http://www.nuov.cz/public/File/RVP/CDRVP/index.htm
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Na účastníky kurzu Inženýrská pedagogika nejsou kladeny další požadavky.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1)Osm oblastí klíčových kompetencí pro vysokoškolské absolventy technických oborů. Hard a Soft skills vysokoškolského učitele.
2)Pedagogické projektování – „Didaktická technologie“, „Technologie vzdělávání“.
3)Cíl a obsah výuky odborných (technických) předmětů, didaktická analýza učiva.
4)Didaktické prostředky ve výuce odborných (technických) předmětů, příprava vysokoškolského učitele technických předmětů na výuku. Řízení učebních činností vysokoškolských studentů.
5)Didaktické zásady, formy a metody ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů.
6)Materiální didaktické prostředky, technické výukové prostředky, volba učebních pomůcek na základě analýzy vzdělávacího cíle, obsahu výuky a taxonomie úkolů ve výuce odborných (technických) předmětů.
7)Didaktická technika, členění DT, využití moderních přístrojů ve výuce odborných (technických) předmětů.
8)Experiment ve vysokoškolské výuce odborných (technických) předmětů; cíl, obsah, výchovné aspekty, metodické pokyny k realizaci experimentu. Bezpečnost práce.
9)Laboratorní didaktika – typy laboratorních cvičení a jejich vliv na technické znalosti.
10)Využití výpočetní techniky ve výuce odborných (technických) předmětů, počítač jako podpora řízení osvojovacího procesu. Nové technologie a jejich využití ve vysokoškolské pedagogické praxi.
11)Tvořivost ve výuce odborných (technických) předmětů, kreativita učitele technických předmětů, kreativita v didaktické kompetenci učitele. Rozvíjení technické tvořivosti studentů. Odpovědnost za důsledky, vzniklé využíváním nových technologií.
12)Evaluace vzdělávacího procesu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.