711-0768/01 – Filozofie výchovy (FV)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity5
Garant předmětuprof. Dr. Mgr. Tomáš HauerGarant verze předmětuMgr. Tomáš Zemčík, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2017/2018Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HAU40 prof. Dr. Mgr. Tomáš Hauer
ZEM0106 Mgr. Tomáš Zemčík, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet 10+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu Filozofie výchovy je uvést účastníky vzdělávacího programu do problematiky filosofie výchovy tak, aby dovedli prakticky využívat nabyté vědomosti v průběhu vlastního edukačního procesu. Specifickým cílem předmětu Filozofie výchovy je seznámit účastníky s tradicí filosofického uvažování o výchově v kontextu evropských zvyklostí i soudobé globální kultury, a tak prohloubit jejich schopnost teoretické i praktické reflexe výchovných a vzdělávacích problémů. Konkrétním cílem seminářů je analyzovat soudobé otázky po místu školského i mimoškolského vzdělávaní v prostoru osobním i veřejném, lokálním a globálním, interkulturním a intrakulturním, a to v kontextu každodennosti lidské existence i nevšedních situací.

Vyučovací metody

Přednášky

Anotace

Povinná literatura:

• KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995. ISBN 80-238-0473-1 • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Přeložil Jana ZOUBKOVÁ. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5. • SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Přeložil František RYČL. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7. • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009. 111 s. ISBN 978-80-246-1650-6. • PALOUŠ, Radim. Ars docendi. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3.

Doporučená literatura:

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vvvvvvvvv vvvvvvvvvvv vvvvvvvvv

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Zápočet - referát; prezence

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Hledání historických kořenů současných a budoucích problému ve filosofii výchovy: • Vyjasnění základních pojmů a nastolení filosoficko-výchovných a etických otázek • Výchovná hodnota mýtů, pohádek i pověr a jejich vliv na výchovu a pojetí dobra • Starořecké kořeny evropského vzdělávaní v principech paidea a agogé • Transformace křesťanského vzdělávaní k cnosti do novověkého instrumentálního modelu • Edukace v kontextu zrodu a dialektiky moderny • Nová funkce pedagoga prismatem postmoderny • Universalita a etnocentrismus současného vzdělávaní v globálním prostředí • Zamýšlení nad budoucností Analýza etických a filosofických předpokladů každodenní středoškolské pedagogické praxe: • Vzdělávaní „k“, aneb etika a filosofie záměru vzdělávaní • Paradigmata ve filosofii výchovy a jejích etické dimenze • Vzdělání ve státě či pro stát, etika a právo • Individuální a kolektivní zodpovědnost v péči o duši • Etická, narativní, sexuální, informační, mediální, ekologická a spirituální výchova • Spravedlnost a svědomí ve školství • Etický kodex pedagogických pracovníků středních škol Podměty k analýze závěrů současné vědy v rámci nevedené výuky: • Psychologická a kognitivní podmíněnost názoru • Pravda, pravdivost a fakt v kontextu moderní vědy, anarchismu, pragmatismu a realismu • Paradoxy a antinomie ve vzdělávání • Archetyp vzdělance, mudrce a polyhistora

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2017/2018 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet Zápočet 85  85 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2019/2020 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2018/2019 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2017/2018 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.