711-0768/01 – Filozofie výchovy (FV)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 5 |
Garant předmětu | prof. Dr. Mgr. Tomáš Hauer | Garant verze předmětu | Mgr. Tomáš Zemčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu Filozofie výchovy je uvést účastníky vzdělávacího programu do problematiky filosofie výchovy tak, aby dovedli prakticky využívat nabyté vědomosti v průběhu vlastního edukačního procesu.
Specifickým cílem předmětu Filozofie výchovy je seznámit účastníky s tradicí filosofického uvažování o výchově v kontextu evropských zvyklostí i soudobé globální kultury, a tak prohloubit jejich schopnost teoretické i praktické reflexe výchovných a vzdělávacích problémů.
Konkrétním cílem seminářů je analyzovat soudobé otázky po místu školského i mimoškolského vzdělávaní v prostoru osobním i veřejném, lokálním a globálním, interkulturním a intrakulturním, a to v kontextu každodennosti lidské existence i nevšedních situací.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vvvvvvvvv vvvvvvvvvvv vvvvvvvvv
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Zápočet - referát; prezence
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Hledání historických kořenů současných a budoucích problému ve filosofii výchovy:
• Vyjasnění základních pojmů a nastolení filosoficko-výchovných a etických otázek
• Výchovná hodnota mýtů, pohádek i pověr a jejich vliv na výchovu a pojetí dobra
• Starořecké kořeny evropského vzdělávaní v principech paidea a agogé
• Transformace křesťanského vzdělávaní k cnosti do novověkého instrumentálního modelu
• Edukace v kontextu zrodu a dialektiky moderny
• Nová funkce pedagoga prismatem postmoderny
• Universalita a etnocentrismus současného vzdělávaní v globálním prostředí
• Zamýšlení nad budoucností
Analýza etických a filosofických předpokladů každodenní středoškolské pedagogické praxe:
• Vzdělávaní „k“, aneb etika a filosofie záměru vzdělávaní
• Paradigmata ve filosofii výchovy a jejích etické dimenze
• Vzdělání ve státě či pro stát, etika a právo
• Individuální a kolektivní zodpovědnost v péči o duši
• Etická, narativní, sexuální, informační, mediální, ekologická a spirituální výchova
• Spravedlnost a svědomí ve školství
• Etický kodex pedagogických pracovníků středních škol
Podměty k analýze závěrů současné vědy v rámci nevedené výuky:
• Psychologická a kognitivní podmíněnost názoru
• Pravda, pravdivost a fakt v kontextu moderní vědy, anarchismu, pragmatismu a realismu
• Paradoxy a antinomie ve vzdělávání
• Archetyp vzdělance, mudrce a polyhistora
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.