711-0769/01 – Pedagogická a sociální psychologie 1 (PSP)

Garantující katedraKatedra společenských vědKredity5
Garant předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.Garant verze předmětudoc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní + letní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2017/2018Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyUSPUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
MIK30 doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zápočet a zkouška 20+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Pedagogická psychologie Cílem předmětu je uvést účastníky vzdělávacího programu Učitelství do pedagogicko-psychologické problematiky tak, aby dovedli prakticky využívat vědomosti z obecné a vývojové psychologie v průběhu středoškolského edukačního procesu. Sociální psychologie Cílem je seznámit účastníky vzdělávacího programu Učitelství se sociálními faktory a jejich působením na psychiku středoškoláků. Jde o faktory, které mají svůj původ v rodinách a zájmových skupinách středoškoláků, a sociální faktory, které jsou typické pro středoškolskou třídu. Cílem je seznámit frekventanty se strukturou emoční inteligence, emočními dovednostmi, a dále s pedagogickými a měkkými kompetencemi.

Vyučovací metody

Přednášky

Anotace

Pedagogická psychologie 1)Předmět pedagogické psychologie, její místo v systému psychologických věd, její vztah k pedagogice. 2)Metody pedagogické psychologie. 3)Charakteristika řízeného učení, některé základní teorie učení. 4)Individuální zvláštnosti a učení (schopnosti, nadání, inteligence, emoční inteligence, tvořivost, aspirace). 5)Motivace v edukačním procesu (výukové metody podporující aktivitu, samostatnost, tvořivost středoškoláků). 6)Psychologická problematika vyučování (struktura a průběh učení, transfer a interference). 7)Základní formy učení, styly učení, ekonomická pravidla učení. 8)Zkoušení, hodnocení, evaluace. Vliv středoškolské třídy na výkon jednotlivce. 9)Osobnost pedagoga, pedagogická autorita, pedagogické styly, pedagogická sebereflexe. 10)Mentální hygiena edukačního procesu (význam mentální hygieny, projevy únavy a nesoustředění, prevence). 11)Učitel a syndrom vyhoření (stres ve škole, syndrom vyhoření, opatření). Psychologické poradenství. Sociální psychologie 1)Předmět sociální psychologie, umístění v systému vztažných oborů, aplikace. 2)Metody sociální psychologie, základy sociometrie. 3)Člověk a společnost (socializace, sociální dimenze osobnosti). 4)Sociální skupiny, skupinová dynamika. Pozice a role ve skupině. Skupinová struktura. 5) Konformita, kreativita, rebelie. 6)Škola jako formální sociální skupina. 7)Rodina jako neformální sociální skupina. Historie rodiny a rodina dnes. Funkce rodiny. 8)Motivace sociálního chování, zátěžové situace. 9)Postoje a hodnoty. Prosociální chování. Hostilní chování. 10)Emoční inteligence v pedagogické praxi. 11)Komunikační procesy. Sociální klima školy, klima středoškolské třídy.

Povinná literatura:

MAREŠ,J.Pedagogická psychologie.Praha: Portál, 2013. HRABAL,V.Sociální psychologie pro učitele:vybraná témata.Praha: Karolinium,2002. KOHOUTEK,R.-OURODA,K.Jak studovat. Brno:CERM,2000. MAREŠ,J.Styly učení žáků a studentů.Praha:Portál,1998. NAKONEČNÝ,M.Sociální psychologie. Praha:Academia, 2002. SLAMĚNÍK,I.-VÝROST,J.Sociální psychologie.Praha:Grada, 2011.

Doporučená literatura:

FONTANA,D.Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. GOLEMAN,D.Emoční inteligence.Praha:Columbus,1997. ŠVEC,V.Pedagogické znalosti učitele: Teorie a praxe. Praha: Aspi,2005. HOLEČEK,V.Psychologie v učitelské praxi.Praha:Grada, 2015.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vvvvvvvvv vvvvvvvvvvv vvvvvvvvv

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vvvvvvvvv vvvvvvvvvvv vvvvvvvvv

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2017/2018 zimní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45  25
        Zkouška Zkouška 55  26 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2018/2019 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2017/2018 (M7161) Pedagogické studium pro učitele odborných předmětů C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2019/2020 zimní