711-0769/01 – Pedagogická a sociální psychologie 1 (PSP)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Pedagogická psychologie
Cílem předmětu je uvést účastníky vzdělávacího programu Učitelství do pedagogicko-psychologické problematiky tak, aby dovedli prakticky využívat vědomosti z obecné a vývojové psychologie v průběhu středoškolského edukačního procesu.
Sociální psychologie
Cílem je seznámit účastníky vzdělávacího programu Učitelství se sociálními faktory a jejich působením na psychiku středoškoláků. Jde o faktory, které mají svůj původ v rodinách a zájmových skupinách středoškoláků, a sociální faktory, které jsou typické pro středoškolskou třídu. Cílem je seznámit frekventanty se strukturou emoční inteligence, emočními dovednostmi, a dále s pedagogickými a měkkými kompetencemi.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Pedagogická psychologie
1)Předmět pedagogické psychologie, její místo v systému psychologických věd, její vztah k pedagogice.
2)Metody pedagogické psychologie.
3)Charakteristika řízeného učení, některé základní teorie učení.
4)Individuální zvláštnosti a učení (schopnosti, nadání, inteligence, emoční inteligence, tvořivost, aspirace).
5)Motivace v edukačním procesu (výukové metody podporující aktivitu, samostatnost, tvořivost středoškoláků).
6)Psychologická problematika vyučování (struktura a průběh učení, transfer a interference).
7)Základní formy učení, styly učení, ekonomická pravidla učení.
8)Zkoušení, hodnocení, evaluace. Vliv středoškolské třídy na výkon jednotlivce.
9)Osobnost pedagoga, pedagogická autorita, pedagogické styly, pedagogická sebereflexe.
10)Mentální hygiena edukačního procesu (význam mentální hygieny, projevy únavy a nesoustředění, prevence).
11)Učitel a syndrom vyhoření (stres ve škole, syndrom vyhoření, opatření). Psychologické poradenství.
Sociální psychologie
1)Předmět sociální psychologie, umístění v systému vztažných oborů, aplikace.
2)Metody sociální psychologie, základy sociometrie.
3)Člověk a společnost (socializace, sociální dimenze osobnosti).
4)Sociální skupiny, skupinová dynamika. Pozice a role ve skupině. Skupinová struktura.
5) Konformita, kreativita, rebelie.
6)Škola jako formální sociální skupina.
7)Rodina jako neformální sociální skupina. Historie rodiny a rodina dnes. Funkce rodiny.
8)Motivace sociálního chování, zátěžové situace.
9)Postoje a hodnoty. Prosociální chování. Hostilní chování.
10)Emoční inteligence v pedagogické praxi.
11)Komunikační procesy. Sociální klima školy, klima středoškolské třídy.
Povinná literatura:
MAREŠ,J.Pedagogická psychologie.Praha: Portál, 2013.
HRABAL,V.Sociální psychologie pro učitele:vybraná témata.Praha: Karolinium,2002.
KOHOUTEK,R.-OURODA,K.Jak studovat. Brno:CERM,2000.
MAREŠ,J.Styly učení žáků a studentů.Praha:Portál,1998.
NAKONEČNÝ,M.Sociální psychologie. Praha:Academia, 2002.
SLAMĚNÍK,I.-VÝROST,J.Sociální psychologie.Praha:Grada, 2011.
Doporučená literatura:
FONTANA,D.Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
GOLEMAN,D.Emoční inteligence.Praha:Columbus,1997.
ŠVEC,V.Pedagogické znalosti učitele: Teorie a praxe. Praha: Aspi,2005.
HOLEČEK,V.Psychologie v učitelské praxi.Praha:Grada, 2015.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vvvvvvvvv vvvvvvvvvvv vvvvvvvvv
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx vvvvvvvvv vvvvvvvvvvv vvvvvvvvv
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky