711-0771/01 – Obecná a srovnávací pedagogika 1 (OSP 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. RNDr. Martin Malčík, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | FBI, FAST, EKF, HGF, FEI, USP, FMT, FS | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Obecná pedagogika je základní pedagogickou disciplínou a její předmět by se měl zaměřit na systémy výchovy a vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnou studentům dostatečný a ucelený přehled v pedagogických vědách, jejich termínech, prognózách, vývoji a výzkumných zjištěních. Předpokládáme návaznost na další disciplíny pedagogické, psychologické, filosofické, či jinak odborně zaměřené. Akcentujeme dynamicky se rozvíjející školské reformy a především reálné požadavky praxe a to jak na žáka/studenta, tak pedagogického pracovníka.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1. Pedagogika jako vědní obor, struktura pedagogiky, pedagogika a její vztah k ostatním disciplínám. Historie a současnost. 2. Pedagogická praxe, struktura školského systému, základní pojmy pedagogiky. 3. Orientace v základních školských dokumentech. Probíhající změny výchovně-vzdělávacího systému. 4. Výchova, cíle, ideály, funkce, prostředky, formy a metody výchovy, vyučování, učení, vzdělávání. Výchova jako prostředek přeměny současných společenských hodnot. 5. Osobnost učitele (pedagogického pracovníka) – kompetence (obecné a klíčové), znalosti, schopnosti a dovednosti požadované praxí, deklarovaných Katalogem prací, Klasifikací zaměstnání ČSÚ, Vyhláškou 317/2005, respektive 412/2006, Zákonem 561, 563/2004 apod. 6. Profese a profesní standard, profil absolventa ve vztahu k potřebám praxe. 7. Osobnost žáka, rozdíly v inteligenci, nerovnost ve vzdělávání, žák s handicapem, pozitivní diskriminace, Bloomova teorie. 8. Edukační prostředí – rodina, škola, instituce ústavní výchovy jako primární výchovné prostředí. 9. Pedagogická diagnostika, diagnostické metody a postupy. 10. Pedagogická integrace a práce s handicapy, IVP – individuální vzdělávací program (tvorba, nástrahy, realizace). 11. Rámcový a školní vzdělávací program, teorie, tvorba a aplikace v praxi. 12. Pedagogický výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, výzkumné metody, současný stav pedagogického výzkumu jako zdroj informací pro inovace. 13. Výchova a vzdělávání v jednotlivých filosofických směrech a obdobích, reformní a alternativní školství, inovace ve výchově a vzdělávání. 14. Národní soustava kvalifikací a Evropský rámec kvalifikací jako projekty celoživotního vzdělávání, Zákon 179/2006 Sb. 15. Hodnota vzdělání ve společnosti.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.