711-0772/01 – Obecná didaktika 1 (OD 1)
Garantující katedra | Katedra společenských věd | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Miroslava Miklošíková, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | USP | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je poskytnout účastníkům vzdělávacího programu Učitelství základní znalosti o vedení vzdělávacího
procesu, přispět k jejich systémovému pedagogickému myšlení, vybavit je teoretickými vědomostmi o prvcích didaktického
systému i praktickými dovednostmi z oblasti metodologie i pedagogického projektování.
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
1)Předmět didaktiky a její historický vývoj (Ratke, Komenský, Rousseau, Diesterweg, Herbart, Chlup).
2)Vztah obecné didaktiky k oborovým didaktikám, ostatním pedagogickým disciplínám. Vztah didaktiky k psychologii,
sociologii, hygieně, technickým vědám.
3)Pedagogický výzkum, výzkumné metody. Výzkum pedagogické praxe.
4)Vzdělání, vzdělávání, obsah vzdělávání, systém vzdělávacích cílů, cíle vyučování pro jednotlivé předměty, osobnost
středoškoláka.
5)Výuka a vyučování, taxonomie cílů výuky – hierarchie v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti.
6)Učební osnovy podle formy a pojetí zpracování. Modulární skladba učiva podle IGIP.
7)Bílá kniha a Rámcový vzdělávací program. Komplexní management kvality – TQM.
8)Koncepce a strategie odborného vzdělávání, tvorba ŠVP.
9)Příprava středoškolského učitele na výuku.
10)Didaktické prostředky jako nástroje dosahování edukačních cílů, jejich systém.
11)Didaktické zásady, jejich přehled, podstata, metodické pokyny pro jejich aplikaci.
12)Organizační formy a jejich využití v procesu středoškolské výuky.
13)Výukové metody, jejich klasifikace a funkce ve středoškolské výuce.
14)Pedagogické kompetence středoškolského učitele, obtížnost získávání reálných podkladů pro jejich specifikaci,
současné názory.
15)Distanční vzdělávání – charakteristika, změna v subjekt-objektovém vztahu, základní studijní materiály DiV,
výhody a nevýhody. E-learning – charakteristika, možnosti využití.
Povinná literatura:
KALHOUS, Z. – OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Kolektiv autorů. Pedagogika I., II. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1993.
KRATOCHVÍLOVÁ, J. Tvorba školního vzdělávacího programu krok za krokem – s pedagogickým sborem. Brno: Masarykova
univerzita, 2006.
KROPÁČ,J.-KUBÍČEK,Z.-CHRÁSKA,M.-HAVELKA,M. Didaktika technických předmětů. Vybrané kapitoly. Olomouc: UPOL, pedagogická
fakulta, 2004.
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu.Praha: Triton, 2006.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada,2007.
Technical Teacher Training, ING-PAED IGIP Curriculums, 2005.
URL: http://www.nuov.cz/
Doporučená literatura:
BUZAN, T. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxx
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.