712-0678/03 – Jazyk ruský 2a/II pro EkF (3) (R2a/II-E)
Garantující katedra | Institut jazyků | Kredity | 1 |
Garant předmětu | Mgr. Gabriela Matyášková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Mgr. Gabriela Matyášková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2015/2016 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Dosažení řečové kompetence obecného jazyka na začátečnické úrovni v oblasti
poslechu, mluvení, čtení a psaní (získání slovní zásoby současné ruštiny,
studium mluvnických struktur a jejich procvičování, nácvik adekvátních reakcí
na mluvený či psaný cizojazyčný projev, schopnost vést monolog/dialog na
základní témata běžného života).
Vyučovací metody
Cvičení (v učebně)
Anotace
Výuka je určena pro začátečníky. Je zaměřena na zvládnutí specifik zvukové a grafické stránky ruštiny (nácvik azbuky, výslovnosti, přízvuku, intonace), na získávání základních znalostí ruské mluvnice, na osvojení slovní zásoby a její užití při nácviku komunikace pro běžné situace každodenního života.
Cílem je dosažení úrovně A1-A2 dle Evropského referenčního rámce pro jazyky.
Povinná literatura:
MAMONOVA, Y.; JANEK, A. Ruština pro samouky a věčné začátečníky. Edika Brno, 2016, 286 stran, 978-80-266-1016-8.
PEŘINOVÁ, N. Doplňkový materiál k tématu Studium na VŠ.
BALCAR, M. Ruská gramatika. Praha LEDA, 1999, 125 stran. 80-85927-56-x.
Doporučená literatura:
PEŘINOVÁ, N.; FOLVARČNÝ, L. Česko-ruský slovník VŠB-TU Ostrava. Skriptum, 2003, 86 stran. 80-248-0264-3.
ŠROUFKOVÁ, M.; VENCOVSKÁ, M.; PLESKÝ, R. Rusko-český slovník, Praha LEDA, 1999, 979 stran. 80-85927-41-1.
CSIRIKOVÁ, M.; VYSLOUŽILOVÁ, E. Ruština v praxi, Praha LEDA, 2002, 271 stran. 80-7335-009-2.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Aktivní účast ve cvičeních.
Zápočtový test v závěru semestru.
E-learning
Další požadavky na studenta
Aktivní účast ve výuce, plnění zadaných písemných a ústních úkolů.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
L5-10
1. Co máte v plánu? (Какие у вас планы?). Základní číslovky 30-199 v prvním pádu. Časování sloves typu читать, гулять. Časování slovesа идти.
2. V Praze (в Праге). Přídavná jména v 1. pádu. Časování sloves: хотеть, ехать. Možnosti užití slova когда. Časování sloves пойти, зайти, пройти а прийти. Roční období a názvy měsíců.
3. V restauraci (В ресторане). Neživotná nesklonná podstatná jména. Užití slova туда.
4. Skloňování osobních zájmen. Časování sloves сказать, ходить. Časování sloves typu говорить.
5. Kde budeme bydlet? (Где мы будем жить?). Skloňování měkkých podstatných jmen v jednotném čísle. Časování sloves жить, мочь. Předložka „o“ se slovem začínajícím na samohlásku.
6. Volný čas (Свободное время). Časování sloves na –овать/- евать.
7. Časování zvratných sloves. Skloňování přivlastňovacích zájmen v jednotném čísle.
8. Skloňování podstatných jmen ženského rodu končících na měkkou souhlásku v jednotném čísle. Vyprávění o svých koníčcích. Jak se dostanu…? (Как добраться...?). Vyjádření potřeby/nutnosti v ruštině.
9. Časování sloves искать, вернуть/вернуться. Užití infinitivních vět. Tvoření příslovcí. Vyjádření přibližnosti.
10. Práce s neznámými texty: "Прага", "Русская кухня", "Свободное время".
11. Práce s neznámými texty: "Иностранцы в Чехии", "Жизнь в городе и деревне".
12. Zápočtový test.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.