714-0385/03 – Výpočetní technika (VT)
Garantující katedra | Katedra matematiky a deskriptivní geometrie | Kredity | 3 |
Garant předmětu | prof. RNDr. Radek Kučera, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. RNDr. Radek Kučera, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | FS | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Hlavním cílem předmětu je seznámit se se základními principy používanými při řešení úloh na počítači a naučit se používat standardní programy umožňující úlohy řešit. Posluchač je seznámen s využitím funkcí v programech Excel a Matlab a s možnostmi vytvářet funkce vlastní. Součástí předmětu jsou také základy algoritmizace a programování.
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Ostatní aktivity
Anotace
Předmět rozšířuje uživatelské dovednosti posluchačů při práci na počítači a v interneru. Obsahem je využívání internetových zdrojů a řešení vybraných úloh, s nimiž se mohou studenti setkat v jiných předmětech studia. Jedná se například o následující úlohy: vytvoření webové stránky; výpočty pomocí elementárních matematických funkcí; kreslení křivek a ploch; řešení soustav lineárních rovnic, výpočty inverzní matice a determinatu. V předmětu se využívají programy Excel a Matlab. Součásti předmětu jsou základy algoritmizace a programování.
Součástí předmětu jsou základyalgoritmizace a použití programu MATLAB.
Povinná literatura:
1. www.studopory.vsb.cz
2. http://homel.vsb.cz/~kuc14/teach_VT.html
3. mdg.vsb.cz/M/
Doporučená literatura:
1. http://tvorba-webu.zdarek.com/html/
2. http://www.fce.vutbr.cz/studium/materialy/excel/default.htm
3. http://www.vbnet.cz/kategorie--12.aspx
4. http://www.fsid.cvut.cz/cz/U201/map/
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Základy použití počítače. Tvorba textových dokumentů ve Wordu. Formátování
textu. Vkládání a tvorba obrázků, vkládání matematických objektů.
2. Základy použití Excelu. Popis obrazovky: sešit, listy, buňka, adresa buňky.
Formátování tabulek. Standardní funkce. Aritmetické výrazy – pravidla
vyhodnocování. Analýza dat - řešení vybraný úloh.
3. Tvorba grafů v Excelu a jejich formátování. Graf funkce jedné proměnné,
graf parametricky zadané křivky, graf funkce dvou proměnných.
4. Základní úlohy lineární algebry. Násobení matic, výpočet inverzní matice,
řešení soustav lineárních rovnic.
5. Vytváření funkcí v Excelu. Základní příkazy: podmíněný příkaz, příkazy
cyklu. Zadání 1. programu.
6. Test 1. Program pro řešení rovnic f(x) = 0 metodou půlení intervalu v
Excelu. Vytváření zadaných programů.
7. Odevzdání 1. programu. Úvod do Matlabu: spuštění, nápověda, demonstrace,
pracovní proměnná a pracovní prostor. Vytváření matic a vektorů. Uložení a
načtení dat. Základní operace a jejich použití. Pravidla vyhodnocování
aritmetických výrazů.
8. Úloh lineární algebry v Matlabu. Výpočet hodnosti matice, determinantu,
řešení soustavy lineárních rovnic, výpočet inverze. Maticové soustavy.
Posouzení výpočetní náročnosti.
9. Tvorba grafů v Matlabu a jejich formátování. Graf funkce jedné proměnné,
graf parametricky zadané křivky, graf funkce dvou proměnných.
10.Zápis posloupnosti příkazů Matlabu do m-souboru (m-scriptu), opravy
m-souborů, spuštění m-souboru v pracovním okně Matlabu.
11.Vytváření funkcí v Matlabu. Základní příkazy: podmíněný příkaz, příkazy
cyklu. Zadání 2. programu.
12.Test 2. Program pro řešení rovnic f(x) = 0 metodou půlení intervalu v
Matlabu. Vytváření zadaných programů.
13.Odevzdání 2. programu. Demonstrace použití symbolického toolboxu:
vyšetření průběhu funkce.
14.Závěrečné hodnocení a udělování zápočtů.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.