714-0392/02 – Computer Graphics (PG)
Gurantor department | Department of Mathematics and Descriptive Geometry | Credits | 2 |
Subject guarantor | Mgr. Jiří Doležal | Subject version guarantor | Mgr. Jiří Doležal |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Optional |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2000/2001 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | FS | Intended for study types | |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
• to understand a difference between raster and vector graphics, to be familiar with their properties, advantages and disadvantages
• to handle by basic graphics formats
• to acquaint with geometric and physical principles of 3D modeling
• to know how to characterize curves and surfaces that are used in computer graphics
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work
Other activities
Summary
The topics are designed for each regular user of PC and its peripherals. They do not go too much into depth, but rather try to show where computer graphics affects and how to deal with various practical tasks.
In practice it is continually solved framework semester project - a short animated movie of any topic in the environment of the program POV-Ray and 3D model using Google SketchUp.
Compulsory literature:
Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., Hughes, J.: Computer Graphics-Principles
and Practise. 2nd ed., Addison-Wesley, Reading, Massachusetts, 1990
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Podmínky udělení zápočtu
- jedinou podmínkou je aktivní účast na konzultacích
- při splnění vzniká nárok na paušál 20 bodů
Semestrální projekt
- vytvoření animované videosekvence dle vlastního námětu pomocí programu POV-Ray
- námětem se myslí pokud možno reálná scéna s několika objekty ve vhodné kompozici
- na jednom námětu může spolupracovat až 2-členný tým
- u výtvoru v prostředí programu POV-Ray se hodnotí: vhodná volba geometrických objektů, úroveň provedení jejich
vnějšího vzhledu, užití množinových operací CSG, realizace většího počtu stejných nebo podobných objektů pomocí
programátorských direktiv (užití cyklů, podmínek apod.), přehlednost zdrojového kódu (užití poznámek), parametrizace
objektů ve scéně (vhodné názvy parametrů), výsledná animace
- celkově se hodnotí: nápad, užití co největšího počtu probraných objektů a možností, užití neprobraných objektů
a možností (vlastní iniciativa); [max. 60 bodů]
Zkouška
- zkouška bude rozdělena na tři části a je možno ji absolvovat v jednom řádném a dvou opravných termínech
- praktická část - obhajoba semestrálního projektu [max. 60 bodů]
- početní úloha - podobná těm, které byly řešeny ve cvičení (pixely, dpi, bajty apod.) [max. 10 bodů]
- teoretická otázka - náhodná volba (z níže uvedeného seznamu) následovaná stručným, jasným a výstižným výkladem
(co je TO, jaké TO má vlastnosti, kde se TO používá) [max. 10 bodů]
Seznam zkušebních otázek
1. Základní pojmy počítačové grafiky - rastrová, vektorová grafika
2. Základní barevné systémy - systémy RGB, CMY(K); další systémy
3. Metoda sledování paprsku - princip, vlastnosti
4. Zobrazovací soustava - CRT monitor, LCD panel, grafický adaptér
5. Skenování a tisk - princip fungování skenerů a tiskáren, jejich typy a vlastnosti
6. Grafické formáty - základní rastrové formáty, další typy formátů
7. Kompresní algoritmy - způsoby komprese grafických dat
8. Křivky počítačové grafiky - typy křivek, způsoby jejich určení, vlastnosti
9. Plochy počítačové grafiky - typy ploch, plátování, vlastnosti jednotlivých typů
Bodové hodnocení
- při udělení zápočtu je uděleno 20 bodů
- praktická část zkoušky je hodnocena max. 60 body, minimálně je nutné získat 25 bodů
- u teoretické části lze dosáhnout max. 20 bodů, minimálně je potřeba mít aspoň 5 bodů
- celkové hodnocení se řídí standardní tabulkou
body známka
86-100 1 výborně
66-85 2 velmi dobře
51-65 3 dobře
0-50 4 nevyhověl(a)
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Základní pojmy, vlastnosti a vztahy rastrové a vektorové grafiky.
Základní barevné systémy - RGB, CMY(K) a další; reprezentace barev v
počítači.
Metoda sledování paprsku - princip, vlastnosti, program POV-Ray.
Virtuální realita na webu - základy jazyka VRML, rozšíření GeoVRML, X3D.
Grafické formáty - základní rastrové formáty, příklady vektorových formátů, způsoby komprese grafických dat.
Úpravy rastrové grafiky - základní techniky, program Gimp.
Tvorba animovaných videosekvencí - ukázky užití vhodného a dostupného free software.
Křivky počítačové grafiky - typy křivek, způsoby jejich určení, vlastnosti.
Plochy počítačové grafiky - typy ploch, plátování, vlastnosti jednotlivých typů.
Zobrazovací soustava - princip funkce CRT monitoru, LCD panelu; grafický adaptér.
Skenování a tisk - principy fungování, základní parametry, praktické úlohy.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.