714-0553/01 – Počítačová grafika - HI (PG)
Garantující katedra | Katedra matematiky a deskriptivní geometrie | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Jiří Doležal | Garant verze předmětu | Mgr. Jiří Doležal |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2006/2007 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• rozumět rozdílu mezi rastrovou a vektoru grafikou, znát jejich vlastnosti, výhody a nevýhody
• orientovat se v základních grafických formátech
• seznámit se s geometrickými i fyzikálními principy 3D modelování
• umět charakterizovat křivky a plochy užívané v počítačové grafice
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Základní barevné systémy: systém RGB a CMY(K). Metoda sledování paprsku:
princip, vlastnosti, program POV-Ray. Zobrazovací soustava: princip funkce CRT
monitoru, LCD panelu; grafický adaptér. Anti-aliasing: alias, jeho vznik a
metody potlačení. Grafické formáty: základní rastrové formáty, další typy
formátů, způsoby komprese grafických dat. Křivky počítačové grafiky: typy
křivek, způsoby jejich určení, vlastnosti. Plochy počítačové grafiky: typy
ploch, plátování, vlastnosti jednotlivých typů.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu
1. Opakování geometrie a programování
Geometrická zobrazení, transformace souřad. soustavy (maticové vyjádření a
homogenní souřadnice) v rovině a v prostoru
Rovnice zobrazovacích metod (rovnoběžné a středové promítání - kótované,
Mongeovo, axonometrie, kosoúhlé, perspektiva)
Procedurální výstavba programů v počítačové grafice
2. Křivky a plochy v počítačové grafice
Vyjádření křivek a ploch - explicitní, implicitní, parametrické a vektorové
Fergusonova kubika
Spline funkce a křivka (kubický spline, parametrizace)
Bézierovy křivky
B-spline křivky
Plochy Coonsova typu
Bézierovy plochy
3. Technické prostředky počítačové grafiky
Grafická vstupní a výstupní zařízení, grafické adaptéry
Rastrová a vektorová grafika
Grafické standardy - pro vstup a výstup grafické informace, pro výměnu
grafických dat, pro uživatelská rozhraní
4. Programové prostředky pro počítačovou grafiku
Systém GFS
Grafické prostředky jazyka Turbo-Pascal (unit Graph)
5. Interaktivní grafika
Základní principy a techniky interaktivní grafiky
Interaktivní úlohy
Grafická uživatelská rozhraní
6. Algoritmy počítačové grafiky
Základní grafické prvky (bod, úsečka, kružnice)
Vyplňování oblastí
Ořezávání (úsečky, mnohoúhelníku, textu)
Modely těles (hranová, plošná, objemová reprezentace)
Operace s tělesy (transformace, množinové operace)
Zobrazování prostorových objektů (grafů funkcí dvou proměnných)
7. Aplikační grafické systémy
CAD a počítačová grafika
Grafické možnosti ve Windows, CorelDRAW, Maple
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.