714-0554/01 – Počítačová grafika - IG (PG)
Garantující katedra | Katedra matematiky a deskriptivní geometrie | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Mgr. Jiří Doležal | Garant verze předmětu | Mgr. Jiří Doležal |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1997/1998 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• rozumět rozdílu mezi rastrovou a vektoru grafikou, znát jejich vlastnosti, výhody a nevýhody
• orientovat se v základních grafických formátech
• seznámit se s geometrickými i fyzikálními principy 3D modelování
• umět charakterizovat křivky a plochy užívané v počítačové grafice
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Probíraná témata jsou určena pro každého běžného uživatele osobního počítače a jeho periferií. Nejdou příliš do hloubky, ale spíše se snaží ukázat, kam všude počítačová grafika zasahuje a jak se vypořádat s různými praktickými úkoly.
Ve cvičení je průběžně řešen rámcový semestrální projekt - vytvoření krátké animované videosekvence dle vlastního námětu v prostředí programu POV-Ray a 3D model pomocí aplikace Google SketchUp.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Podmínky udělení zápočtu
- dokončení úloh započatých ve cvičení
- podle počtu dokončených úloh lze získat až 20 bodů, minimálně je pro zápočet nutné mít aspoň 5 bodů
Semestrální projekt
- vytvoření grafického díla dle vlastního námětu jednak pomocí programu POV-Ray a jednak v prostředí 3D modeláře Google SketchUp
-námětem se myslí pokud možno reálná scéna s několika objekty ve vhodné kompozici
- u výtvoru v prostředí programu POV-Ray se hodnotí: vhodná volba geometrických objektů, úroveň provedení jejich vnějšího vzhledu, užití množinových operací CSG, realizace většího počtu stejných nebo podobných objektů pomocí programátorských direktiv (užití cyklů, podmínek apod.), přehlednost zdrojového kódu (užití poznámek), parametrizace objektů ve scéně (vhodné názvy parametrů), výsledná animace
- ve SketchUpu se hodnotí: geometrie a vzhled
- celkově se hodnotí: nápad, vlastní iniciativa, celkový dojem
Zkouška
- zkouška bude rozdělena na tři části a je možno ji absolvovat v jednom řádném a dvou opravných termínech
- praktická část - obhajoba semestrálního projektu [max. 60 bodů]
- početní úloha - podobná těm, které byly řešeny ve cvičení (pixely, dpi, bajty apod.) [max. 10 bodů]
- teoretická otázka - náhodná volba (z níže uvedeného seznamu) následovaná stručným, jasným a výstižným výkladem (co je TO, jaké TO má vlastnosti, kde se TO používá) [max. 10 bodů]
Seznam zkušebních otázek
1. Základní pojmy počítačové grafiky - rastrová, vektorová grafika
2. Základní barevné systémy - systémy RGB, CMY(K); další systémy
3. Metoda sledování paprsku - princip, vlastnosti
4. Zobrazovací soustava - CRT monitor, LCD panel, grafický adaptér
5. Skenování a tisk - princip fungování skenerů a tiskáren, jejich typy a vlastnosti
6. Grafické formáty - základní rastrové formáty, další typy formátů
7. Kompresní algoritmy - způsoby komprese grafických dat
8. Křivky počítačové grafiky - typy křivek, způsoby jejich určení, vlastnosti
9. Plochy počítačové grafiky - typy ploch, plátování, vlastnosti jednotlivých typů
Bodové hodnocení
- při udělení zápočtu je uděleno 20 bodů
- praktická část zkoušky je hodnocena max. 60 body, minimálně je nutné získat 25 bodů
- u teoretické části lze dosáhnout max. 20 bodů, minimálně je potřeba mít aspoň 5 bodů
- celkové hodnocení se řídí standardní tabulkou
body známka
86-100 1 výborně
66-85 2 velmi dobře
51-65 3 dobře
0-50 4 nevyhověl(a)
E-learning
Další požadavky na studenta
blablablablablablablablablablablablablabla
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova přednášek
1. Základní pojmy, vlastnosti a vztahy rastrové a vektorové grafiky.
2. Základní barevné systémy - RGB, CMY(K) a další; reprezentace barev v počítači.
3.,4. Metoda sledování paprsku - princip, vlastnosti, program POV-Ray.
5. Grafické formáty - základní rastrové formáty, příklady vektorových formátů, způsoby komprese grafických dat.
7. Tvorba animovaných videosekvencí - ukázky užití vhodného a dostupného free software.
8.,9. 3D modelování pomocí programu Google SketchUp.
10. Křivky počítačové grafiky - typy křivek, způsoby jejich určení, vlastnosti.
11. Plochy počítačové grafiky - typy ploch, plátování, vlastnosti jednotlivých typů.
12. Zobrazovací soustava - princip funkce CRT monitoru, LCD panelu; grafický adaptér.
13. Skenování a tisk - principy fungování, základní parametry, praktické úlohy.
14. Rezerva.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky