714-0554/01 – Computer Graphics - IG (PG)
Gurantor department | Department of Mathematics and Descriptive Geometry | Credits | 5 |
Subject guarantor | Mgr. Jiří Doležal | Subject version guarantor | Mgr. Jiří Doležal |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 3 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1997/1998 | Year of cancellation | 2016/2017 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
• to understand a difference between raster and vector graphics, to be familiar with their properties, advantages and disadvantages
• to handle by basic graphics formats
• to acquaint with geometric and physical principles of 3D modeling
• to know how to characterize curves and surfaces that are used in computer graphics
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work
Other activities
Summary
The topics are designed for each regular user of PC and its peripherals. They do not go too much into depth, but rather try to show where computer graphics affects and how to deal with various practical tasks.
In practice it is continually solved framework semester project - a short animated movie of any topic in the environment of the program POV-Ray and 3D model using Google SketchUp.
Compulsory literature:
Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., Hughes, J.: Computer Graphics-Principles and Practise. 2nd ed., Addison-Wesley, Reading, Massachusetts, 1990
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Podmínky udělení zápočtu
- dokončení úloh započatých ve cvičení
- podle počtu dokončených úloh lze získat až 20 bodů, minimálně je pro zápočet nutné mít aspoň 5 bodů
Semestrální projekt
- vytvoření grafického díla dle vlastního námětu jednak pomocí programu POV-Ray a jednak v prostředí 3D modeláře Google SketchUp
-námětem se myslí pokud možno reálná scéna s několika objekty ve vhodné kompozici
- u výtvoru v prostředí programu POV-Ray se hodnotí: vhodná volba geometrických objektů, úroveň provedení jejich vnějšího vzhledu, užití množinových operací CSG, realizace většího počtu stejných nebo podobných objektů pomocí programátorských direktiv (užití cyklů, podmínek apod.), přehlednost zdrojového kódu (užití poznámek), parametrizace objektů ve scéně (vhodné názvy parametrů), výsledná animace
- ve SketchUpu se hodnotí: geometrie a vzhled
- celkově se hodnotí: nápad, vlastní iniciativa, celkový dojem
Zkouška
- zkouška bude rozdělena na tři části a je možno ji absolvovat v jednom řádném a dvou opravných termínech
- praktická část - obhajoba semestrálního projektu [max. 60 bodů]
- početní úloha - podobná těm, které byly řešeny ve cvičení (pixely, dpi, bajty apod.) [max. 10 bodů]
- teoretická otázka - náhodná volba (z níže uvedeného seznamu) následovaná stručným, jasným a výstižným výkladem (co je TO, jaké TO má vlastnosti, kde se TO používá) [max. 10 bodů]
Seznam zkušebních otázek
1. Základní pojmy počítačové grafiky - rastrová, vektorová grafika
2. Základní barevné systémy - systémy RGB, CMY(K); další systémy
3. Metoda sledování paprsku - princip, vlastnosti
4. Zobrazovací soustava - CRT monitor, LCD panel, grafický adaptér
5. Skenování a tisk - princip fungování skenerů a tiskáren, jejich typy a vlastnosti
6. Grafické formáty - základní rastrové formáty, další typy formátů
7. Kompresní algoritmy - způsoby komprese grafických dat
8. Křivky počítačové grafiky - typy křivek, způsoby jejich určení, vlastnosti
9. Plochy počítačové grafiky - typy ploch, plátování, vlastnosti jednotlivých typů
Bodové hodnocení
- při udělení zápočtu je uděleno 20 bodů
- praktická část zkoušky je hodnocena max. 60 body, minimálně je nutné získat 25 bodů
- u teoretické části lze dosáhnout max. 20 bodů, minimálně je potřeba mít aspoň 5 bodů
- celkové hodnocení se řídí standardní tabulkou
body známka
86-100 1 výborně
66-85 2 velmi dobře
51-65 3 dobře
0-50 4 nevyhověl(a)
E-learning
Other requirements
blablablablablablablablablablablablablabla
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Outline of lectures
1. Basic concepts, properties and relations between raster and vector graphics.
2. Basic color schemes - RGB, CMY(K) and others; representation of colors by computer.
3.,4. Ray tracing method - principles, properties, the program POV-Ray.
5. Graphic formats - basic raster formats, examples of vector formats, methods of compressing image data.
7. Creation of animated movies - usage of appropriate and available free software.
8.,9. 3D modelling with the help of Google SketchUp software.
10. Curves of Computer Graphics - types of curves, methods of determining properties.
11. Surfaces of computer graphics - the types of surfaces, patching, individual characteristics types.
12. Imaging system - the principle function of a CRT monitor, LCD panel and graphic adapter.
13. Scanning and printing - operating principles, the basic parameters of practical tasks.
14. Reserve.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction