714-0555/03 – Descriptive Geometry and Computer Graphics (DGPG)
Gurantor department | Department of Mathematics and Descriptive Geometry | Credits | 5 |
Subject guarantor | Mgr. Jiří Doležal | Subject version guarantor | Mgr. Jiří Doležal |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | English |
Year of introduction | 2007/2008 | Year of cancellation | 2019/2020 |
Intended for the faculties | HGF | Intended for study types | Follow-up Master, Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
• to train development of space abilities
• to handle by different types of projection methods, to understand to their principles, to be familiar with their properties, advantages and disadvantages
• to know how to solve tasks of topographical surfaces
• to understand a difference between raster and vector graphics, to be familiar with their properties, advantages and disadvantages
• to handle by basic graphics formats
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Tutorials
Project work
Other activities
Summary
The course creates a bridge between traditional and modern concepts of solving 3D geometric tasks and display them in 2D. There are shown the benefits and disadvantages of different approaches, their mutual relations and connections with regard of practical use...
Compulsory literature:
Vavříková, Eva: Descriptive Geometry, VŠB – TUO, Ostrava 2005.
Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., Hughes, J.: Computer Graphics-Principles and Practise. 2nd ed., Addison-Wesley, Reading, Massachusetts, 1990.
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
Zápočtové a zkušební požadavky
Podmínky udělení zápočtu
- docházka a odevzdání zápočtových příkladů (v programu Google SketchUp a vyrýsovaných)
Zkouška
- zkouška bude rozdělena na dvě části a je možno ji absolvovat v jednom řádném a dvou opravných termínech
- praktická část
- teoretická otázka
Seznam zkušebních otázek
1. 2D počítačová grafika
2. 3D počítačová grafika
3. Středové promítání
4. Rovnoběžné promítání
5. Kótované promítání
6. Axonometrie
7. Topografické plochy
Bodové hodnocení
- při udělení zápočtu je možno získat max. 20 bodů
- praktická část zkoušky je hodnocena max. 60 body, minimálně je nutné získat 25 bodů
- u teoretické části lze dosáhnout max. 20 bodů, minimálně je potřeba mít aspoň 5 bodů
- celkové hodnocení se řídí standardní tabulkou
body známka
86-100 1 výborně
66-85 2 velmi dobře
51-65 3 dobře
0-50 4 nevyhověl(a)
E-learning
Other requirements
They are no other requests fo students.
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Outline of lectures
1. Introduction to descriptive geometry. Introduction to computer graphics.
2. 3D modelling with Google SketchUp software.
3. Parallel projection.
4-5. Orthogonal projection with dimensions.
6-8. Topographical surfaces.
9-10. Axonometry
11. Other imaging methods
12. Ray tracing method and POV-Ray.
13. Graphic formats.
14. Reserve.
Conditions for subject completion
Conditions for completion are defined only for particular subject version and form of study
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.