714-0555/04 – Deskriptivní geometrie a počítačová grafika (DGPG)
Garantující katedra | Katedra matematiky a deskriptivní geometrie | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Mgr. Jiří Doležal | Garant verze předmětu | Mgr. Jiří Doležal |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2019/2020 |
Určeno pro fakulty | HGF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
• pěstovat rozvoj prostorové představivosti
• ovládat různé druhy zobrazovacích metod, rozumět jejich principům, znát jejich vlastnosti, výhody a nevýhody
• umět řešit úlohy na topografických plochách
• seznámit se s geometrickými i fyzikálními principy 3D modelování
• rozumět rozdílu mezi rastrovou a vektoru grafikou, znát jejich vlastnosti, výhody a nevýhody
• orientovat se v základních grafických formátech
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Předmět vytváří most mezi tradičním a moderním pojetím při řešení geometrických 3D úloh a jejich zobrazení do 2D. Přitom se ukazují výhody a nevýhody jednotlivých přístupů, jejich vzájemné vztahy a souvislosti s ohledem na praktické využití...
Povinná literatura:
Urban, A.: Deskriptivní geometrie I, II. Praha, SNTL 1965, 1967.
Piska, R. – Medek, V.: Deskriptivní geometrie I, II. Praha, SNTL 1966.
Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová grafika. Computer Press,
Praha 1998.
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočtové a zkušební požadavky
Podmínky udělení zápočtu
-zápočtové příklady (řešené v prostředí programu Google SketchUp a vyrýsované)
Zkouška
- zkouška bude rozdělena na dvě části a je možno ji absolvovat v jednom řádném a dvou opravných termínech
- praktická část - písemné řešení zkouškových příkladů
- teoretická otázka
Seznam zkušebních otázek
1. 2D počítačová grafika
2. 3D počítačová grafika
3. Středové promítání
4. Rovnoběžné promítání
5. Kótované promítání
6. Axonometrie
7. Topografické plochy
Bodové hodnocení
- při udělení zápočtu je možno získat max. 20 bodů
- praktická část zkoušky je hodnocena max. 60 body, minimálně je nutné získat 25 bodů
- u teoretické části lze dosáhnout max. 20 bodů, minimálně je potřeba mít aspoň 5 bodů
- celkové hodnocení se řídí standardní tabulkou
body známka
86-100 1 výborně
66-85 2 velmi dobře
51-65 3 dobře
0-50 4 nevyhověl(a)
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou další požadavky na studenta.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova přednášek
1. blok
Ůvod do deskriptivní geometrie. Úvod do počítačové grafiky.
3D modelování pomocí programu Google SketchUp.
Rovnoběžné promítání a osová afinita.
Kótované promítání.
2. blok
Topografické plochy.
Axonometrie.
Metoda sledování paprsku a program POV-Ray.
Grafické formáty.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.