714-0555/04 – Deskriptivní geometrie a počítačová grafika (DGPG)

Garantující katedraKatedra matematiky a deskriptivní geometrieKredity5
Garant předmětuMgr. Jiří DoležalGarant verze předmětuMgr. Jiří Doležal
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2007/2008Rok zrušení2019/2020
Určeno pro fakultyHGFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
CER0007 Mgr. František Červenka
DLO44 Mgr. Dagmar Dlouhá, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet a zkouška 6+6

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

• pěstovat rozvoj prostorové představivosti • ovládat různé druhy zobrazovacích metod, rozumět jejich principům, znát jejich vlastnosti, výhody a nevýhody • umět řešit úlohy na topografických plochách • seznámit se s geometrickými i fyzikálními principy 3D modelování • rozumět rozdílu mezi rastrovou a vektoru grafikou, znát jejich vlastnosti, výhody a nevýhody • orientovat se v základních grafických formátech

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity

Anotace

Předmět vytváří most mezi tradičním a moderním pojetím při řešení geometrických 3D úloh a jejich zobrazení do 2D. Přitom se ukazují výhody a nevýhody jednotlivých přístupů, jejich vzájemné vztahy a souvislosti s ohledem na praktické využití...

Povinná literatura:

Urban, A.: Deskriptivní geometrie I, II. Praha, SNTL 1965, 1967. Piska, R. – Medek, V.: Deskriptivní geometrie I, II. Praha, SNTL 1966. Žára J., Beneš B., Felkel P.: Moderní počítačová grafika. Computer Press, Praha 1998.

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Zápočtové a zkušební požadavky Podmínky udělení zápočtu -zápočtové příklady (řešené v prostředí programu Google SketchUp a vyrýsované) Zkouška - zkouška bude rozdělena na dvě části a je možno ji absolvovat v jednom řádném a dvou opravných termínech - praktická část - písemné řešení zkouškových příkladů - teoretická otázka Seznam zkušebních otázek 1. 2D počítačová grafika 2. 3D počítačová grafika 3. Středové promítání 4. Rovnoběžné promítání 5. Kótované promítání 6. Axonometrie 7. Topografické plochy Bodové hodnocení - při udělení zápočtu je možno získat max. 20 bodů - praktická část zkoušky je hodnocena max. 60 body, minimálně je nutné získat 25 bodů - u teoretické části lze dosáhnout max. 20 bodů, minimálně je potřeba mít aspoň 5 bodů - celkové hodnocení se řídí standardní tabulkou body známka 86-100 1 výborně 66-85 2 velmi dobře 51-65 3 dobře 0-50 4 nevyhověl(a)

E-learning

Další požadavky na studenta

Nejsou další požadavky na studenta.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Osnova přednášek 1. blok Ůvod do deskriptivní geometrie. Úvod do počítačové grafiky. 3D modelování pomocí programu Google SketchUp. Rovnoběžné promítání a osová afinita. Kótované promítání. 2. blok Topografické plochy. Axonometrie. Metoda sledování paprsku a program POV-Ray. Grafické formáty.

Podmínky absolvování předmětu

Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.