720-0002/01 – Moderní management v EU (MMEU)
Garantující katedra | Centrum pro evropská studia | Kredity | 2 |
Garant předmětu | doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Michal Vaněk, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | | Určeno pro typy studia | |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je zaměřen na deskripci a využití nejlepších manažerských praktik
používaných ve světě na konci 90. let minulého století a vhodných pro 21.
století na základě turbulentních změn v dynamickém a flexibilním vnějším a
vnitřním prostředí organizací. Klade důraz na pochopení základních pojmů
managementu, které jsou důležité pro správnou aplikaci manažerských praktik s
využitím jejich silných a slabých stránek vzhledem k frekventovaným změnám ve
vnějším prostředí organizací a jejich dopadům na vnitřní prostředí organizací
a celou společnost. Specificky je orientován na podmínky a rozvoj managementu
podnikání v Evropské unii.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do problematiky a historie
.
• Manažeři, diverzita a změna (vymezení základních pojmů a vzájemných
souvislostí a implikace pro výkonnost organizace)
• Historické pohledy na management (klasický přístup k managementu,
přístup na základě human resources, kvantitativní přístupy k managementu,
moderní přístupy k managementu a poslední trendy v manažerském uvažování)
2. Manažerské prostředí
• Prostředí, konkurenční výhoda a kvalita (definice a používání pojmů,
které ovlivňují výrazně manažerské chování)
• Mezinárodní management a globální ekonomika (základní ekonomická
uskupení ve světě, strategie mezinárodního podnikání, vliv nadnárodních
korporací, vlivy prostředí na globální operace atd.)
• Řízení s vědomím etiky a společenské zodpovědnosti (pohledy na etické
chování, pohledy na společenskou zodpovědnost, strategie společenské
zodpovědnosti atd.)
3. Manažerské funkce a techniky
• Plánování(základy, strategický management a soukromé podnikání,
manažerský rozhodovací proces)
• Organizování( základy, návrh organizace a kultura, pracovní návrhy
pro jednotlivce a týmy,lidské zdroje)
• Vedení (základy,vedení formou motivace, komunikace, interpersonálních
dovedností, skupinové dynamiky a týmové práce,inovace a plánovaných změn)
• Kontrola(základy, informační technologie a kontrola)
4. Rozvoj a podpora managementu podnikání v EU
• Spolupráce mezi členskými státy
• Malé a střední podniky
• Politika podnikání v různých výrobních sektorech
• Podnikání a ostatní související horizontální
politiky /energie,hospodářská soutěž,ochrana životního prostředí, podnikové
právo,výzkum a inovace, zákony duševního vlastnictví/
• Mezinárodní spolupráce EU s třetími zeměmi
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.