943-0110/01 – Komunikační dovednosti ve virtuálním prostředí (A10)
Garantující katedra | Centrum transferu technologií - CTT | Kredity | 2 |
Garant předmětu | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. | Garant verze předmětu | RNDr. Danuše Bauerová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | volitelný odborný |
Ročník | | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | USP, EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu
Budete UMĚT:
• Orientovat se ve struktuře komunikačních nástrojů ve virtuálním prostředí, včetně vybraných přístupů ve web 2.0, třídit je dle vybraných kritérií, pohlížet na oblast komunikace systematicky.
• Vybrat vhodný komunikační nástroj a komunikovat efektivně dle dané potřeby.
• Získávat nejnovější, zpravidla ty nejkvalitnější zdroje ve své oblasti prostřednictvím tématických fór a jiných zdrojů a možnost aktivně se do nich zapojovat.
Budete SCHOPNI:
• Využívat webu jako komunikační platformy, nejen jako místa k prezentaci.
• Být platnou součástí virtuální komunity a dle svých potřeb se zapojovat do její práce.
• Zvolit vhodný nástroj pro daný typ komunikace, včetně těch nejprogresivnějších, a rozhodnout, jakou cestou si jej opatřit.
ZÍSKÁTE:
• Sebevědomí v oblasti nových komunikačních technologií, jež vhodně doplní Vaši specializaci a umožní její zdokonalování přístupem do celosvětové komunity Vašeho oboru.
• Možnost prezentování sebe sama v odborných kruzích, např. vytvářením svých blogů, resp. reagováním na ostatní.
• Možnost vytváření svých wiki a přispívání do celosvětové virtuální encyklopedie.
• Operativnost pro práci v týmu.
Vyučovací metody
Anotace
Po úspěšném a aktivním absolvování předmětu
Budete UMĚT:
• Orientovat se ve struktuře komunikačních nástrojů ve virtuálním
prostředí, včetně vybraných přístupů ve web 2.0, třídit je dle vybraných
kritérií, pohlížet na oblast komunikace systematicky.
• Vybrat vhodný komunikační nástroj a komunikovat efektivně dle dané
potřeby.
• Získávat nejnovější, zpravidla ty nejkvalitnější zdroje ve své oblasti
prostřednictvím tématických fór a jiných zdrojů a možnost aktivně se do nich
zapojovat.
Budete SCHOPNI:
• Využívat webu jako komunikační platformy, nejen jako místa k
prezentaci.
• Být platnou součástí virtuální komunity a dle svých potřeb se
zapojovat do její práce.
• Zvolit vhodný nástroj pro daný typ komunikace, včetně těch
nejprogresivnějších, a rozhodnout, jakou cestou si jej opatřit.
ZÍSKÁTE:
• Sebevědomí v oblasti nových komunikačních technologií, jež vhodně
doplní Vaši specializaci a umožní její zdokonalování přístupem do celosvětové
komunity Vašeho oboru.
• Možnost prezentování sebe sama v odborných kruzích, např. vytvářením
svých blogů, resp. reagováním na ostatní.
• Možnost vytváření svých wiki a přispívání do celosvětové virtuální
encyklopedie.
• Operativnost pro práci v týmu.
Tématické celky, se kterými se seznámíte.
- Pojmosloví
- Pasivní komunikace
- Elektronická pošta
- Bezprostřední textová, audio a obrazová komunikace (instant messaging)
- Databáze kontaktů
- Novinky (News)
- Fórum
- Wiki
- Kniha hostů
- Sdílení dokumentů
- Systemizace a strukturalizace komunikačních nástrojů, efektivita
- Externí podpora komunikace v projektu
Povinná literatura:
DOPORUČENÉ studijní materiály
ELearningový kurz studijního předmětu pro podporu studia přístupný přes webové
rozhraní v řídícím vzdělávacím systému Moodle (http://moodle.vsb.cz), jež
obsahuje zejména
- průvodce studiem (metodický návod pro studium) ke studijnímu předmětu
(v tištěné i elektronické podobě),
- jednotlivé vzdělávací objekty multimediálního charakteru, studijní
opory,
- komunikační nástroje (diskuse, rozhovory, fóra v řídícím vzdělávacím
systému),
- zadání (a prostor pro odevzdávání) korespondenčních úkolů přes webové
rozhraní a jiné nástroje webového vzdělávání.
Aktuální studijní materiály a fóra přístupná na internetu.
DALŠÍ doporučená literatura – vyberte si, co Vás láká
• Brown, A. & Davis, N. (2004). Introduction. In A. Brown & N. Davis
(Eds.), Digital Technology Communities and Education (pp.1-12). London:
RoutledgeFarmer.
• Collis, B., & Moonen, J. (2001, second printing, 2002). Flexible
learning in a digital world: Experiences and expectations. London: Kogan Page.
ISBN Hardback: 07494 33728, Softback 07494 3371X.
Doporučená literatura:
Online webové aplikace
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Teams semester thesis:
- Web space administrated and created by all team members by basic tools of chosen LMS, or other tools of Web2.0; space to creation, collection and presentation of team work outcomes.
- Creation of the objects specialized to content of the professional interest field as a basis to solve the chosen problem.
- Presentation of personal environment for self-learning, i.e. Personal Learning Environment.
- Mutual evaluation of outcomes including the presentations.
E-learning
Teacher´s environment:
- Learning Management System Moodle
- WikiMedia
Students are active creators on their individual or team web space, mainly on
- Learning Management System Moodle,
- WikiMedia,
but also on many other web spaces created with Web2.0 tools.
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
SPECIFIKA nových metod a forem komunikace
KLASIFIKACE komunikačních nástrojů ve virtuálním prostředí z hlediska
- využití médií
- času
- technologií
Filosofie SDÍLENÍ informací a znalostí,READ-WRITE technologie (web 2.0)
PRAKTICKÉ osvojování si virtuální komunikace
PŘÍPADOVÁ STUDIE: TÝMOVÁ semestrální práce
- Webový prostor spravovaný všemi členy týmu pomocí základních nástrojů
vybraného LCMS
- Tvorba obsahově zaměřených objektů z oblasti zájmu jako základu pro
řešení vybraného problému
- Kolaborativní práce na řešení samostatně vybraného problému z oblastí
studijního předmětu
- Prezentace výsledků na webu
- Osobní prezentace výsledků
- Hodnocení výstupů včetně prezentací
METODY práce
Tvůrčí osvojování si látky prezenční formou s podporou internetu
- pod osobním vedením vyučujícího,
- prostřednictvím Průvodce studiem,
- se soustavným využíváním studijních opor přístupných přes webové
rozhraní v LCMS Moodle.
Metody práce uplatňované v kurzu se co nejvíce přibližují současnému pojetí
vzdělávání se, kde se stírá výlučná role pedagoga a posiluje se význam
vzájemného DIALOGU. Studenti mají velký vliv na konečnou podobu kurzu, neboť
ta spočívá zejména ve kvalitě dialogu, jež je v kurzu veden všemi jeho
účastníky.
Důraz je kladen na KOLABORATIVNÍ formy práce s vyústěním v týmové semestrální
práci.
Online kurz studijního poředmětu je URČEN
- tzv. „knowledge workers“, „dělníkům znalostí“, ať jsou jimi vědci,
výzkumníci, studenti nebo kdokoliv další, kdo má zájem zapojit se do komunity
informační společnosti pod diktátem chaosu webu,
- všem, kteří se chtějí seznámit s komunikačními nástroji webu, chtějí
se zdokonalit v jejich využívání nebo jen chtějí konfrontovat, jak totéž
dělají jiní a inspirovat se pro další zefektivnění své práce.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.